Pregled bibliografske jedinice broj: 535381
Nadgledanje razumijevanja narativnog i ekspozitornog teksta: odnos između apsolutne i relativne točnosti metakognitivnih procjena
Nadgledanje razumijevanja narativnog i ekspozitornog teksta: odnos između apsolutne i relativne točnosti metakognitivnih procjena // Psihologijske teme, 20 (2011), 1; 153-171 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 535381 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nadgledanje razumijevanja narativnog i ekspozitornog teksta: odnos između apsolutne i relativne točnosti metakognitivnih procjena
(Monitoring narrative and expository text comprehension: The relationship between absolute and relative metacomprehension accuracy)
Autori
Bajšanski, Igor
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 20
(2011), 1;
153-171
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
metakognicija; metarazumijevanje; nadgledanje razumijevanja; točnost procjena
(metacognition; metacomprehension; comprehension monitoring; judgment accuracy)
Sažetak
Točnost nadgledanja razumijevanja može se odrediti na dva načina: relativna točnost odnosi se na korelaciju između procjena i izvedbe na testu razumijevanja, dok se apsolutna točnost odnosi na razliku između procjena i izvedbe. Cilj je ovoga rada bio ispitati odnose između mjera relativne i apsolutne točnosti kod različitih zadataka nadgledanja i mjera razumijevanja teksta. Studenti psihologije (N = 69) sudjelovali su u istraživanju. Čitali su 6 ekspozitornih i 6 narativnih tekstova. Nakon čitanja procijenili su izvedbu na specifičnim vrstama zadataka za ispitivanje razumijevanja. Razumijevanje svakoga teksta ispitano je s 8 zadataka višestrukog izbora i 4 zadatka otvorenog tipa. Nakon rješavanja zadataka, procijenili su izvedbu.Gama korelacija korištena je kao pokazatelj relativne točnosti. Indeks pristranosti (razlika između procjene i izvedbe) korišten je kao pokazatelj apsolutne točnosti. Analiza korelacija pokazala je različite obrasce povezanosti za relativnu i apsolutnu točnost. Korelacije između mjera relativne točnosti u različitim uvjetima (narativni i ekspozitorni tekstovi, pitanja višestrukog izbora i otvorenog tipa, nakon čitanja i nakon rješavanja) bile su znatno niže od korelacija između mjera apsolutne točnosti. Relativna točnost nije bila povezana s razumijevanjem, dok je apsolutna točnost bila povezana: lošija izvedba na zadacima razumijevanja bila je povezana s pretjeranom samouvjerenošću. Rezultati ukazuju na to da se relativna i apsolutna točnost razlikuju u stabilnosti, kao i u obrascima povezanosti s razumijevanjem i da uključuju različite metakognitivne procese.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO
- EBSCO
- Scopus