Pregled bibliografske jedinice broj: 535370
Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme
Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme // Suvremena psihologija, 13 (2010), 1; 83-96 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 535370 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nadgledanje razumijevanja ekspozitornog teksta: uloga percipiranog interesa i poznatosti teme
(The role of perceived interest and domain familiarity in expository text comprehension monitoring)
Autori
Bajšanski, Igor
Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 13
(2010), 1;
83-96
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ekspozitorni tekst ; metakognicija ; nadgledanje razumijevanja ; metakognitivne procjene
(expository text ; metacognition ; comprehension monitoring ; metacognitive judgments)
Sažetak
Tijekom nadgledanja razumijevanja teksta, metakognitivne procjene o razumijevanju teksta formiraju se na temelju različitih vrsta dostupnih znakova. Dvije vrste takvih znakova jesu i percipirani interes i percepcija poznatosti sadržaja teksta. Cilj je ovoga istraživanja bio ispitati povezanost procjena o interesu i poznatosti teme teksta s metakognitivnim procjenama formiranim tijekom nadgledanja razumijevanja ekspozitornog teksta. U istraživanju je sudjelovalo 69 studenata psihologije. Sudionici su čitali 6 ekspozitornih tekstova. Nakon čitanja svakog teksta, a prije rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja, sudionici su procijenili kakva će im biti izvedba na tim zadacima. Nakon rješavanja zadataka za ispitivanje razumijevanja ispitanici su procijenili uspješnost rješavanja zadataka. Osim ovih metakognitivnih procjena prikupljene su i procjene interesa i poznatosti teme prije i nakon čitanja teksta. Analiza intraindividualnih korelacija između različitih procjena i izvedbe na zadacima razumijevanja pokazala je da su metakognitivne procjene u većoj mjeri povezane s procjenama interesa i poznatosti teme nego s izvedbom na zadacima za ispitivanje razumijevanja. Dobivene su više korelacije između metakognitivnih procjena i procjena poznatosti teme, nego između metakognitivnih procjena i procjena interesa. Dobiveni rezultati ukazuju na to da iako se i procjene izvedbe i procjene uspješnosti u određenoj mjeri temelje na percipiranom interesu i poznatosti teme, njihova je uloga važnija kod procjena izvedbe.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Igor Bajšanski
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- LLBA: Linguistics and Language Behavior Abstracts
- PsychINFO
- Sociological Abstracts