Pregled bibliografske jedinice broj: 53422
Jezične sposobnosti kao preduvjet usvajanja čitanja
Jezične sposobnosti kao preduvjet usvajanja čitanja, 1999., doktorska disertacija, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 53422 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezične sposobnosti kao preduvjet usvajanja čitanja
(Language abilities as a predictor of reading)
Autori
Vancaš, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
1999
Stranica
216
Mentor
Pašiček, Ljerka
Neposredni voditelj
.
Ključne riječi
jezične sposobnosti; fonološka svjesnost; početno čitanje
(language abilities; phonological awareness; beginnig reading)
Sažetak
Prema pretpostavci o nižoj razini jezičnoga razvoja kao rizičnome čimbeniku za nastanak teškoća čitanja u ovome se istraživanju nastojalo utvrditi: (1) je li nedostatna fonemska svjesnost u periodu pred polazak u školu samo jedan vid općenito lošije jezične djelatnosti u neke djece; (2) ukoliko je točna postavka o koegzistiranju nedostatne fonemske svjesnosti i nižih postignuća u ostalim sastavnicma jezika, pokazuju li djeca takvoga jezičnoga statusa lošije rezultate početnoga čitanja. Takvim pokazateljima odredile bi se nedostatne jezične sposobnosti kao rizični čimbenik za nastanak teškoća čitanja. Rezultati istraživanja pokazuju da je loša fonemska svjesnost vezana uz niže postignuće u svim aspektima fonološke obrade, te morfosintaktičke obrade i znanja rječnika. Djeca se lošom fonemskom svjesnosti pokazuju slabije usvojenu vještinu čitanja od djece s dobrom svjesnosti. Prema rezultatima jezičnoga razvoja i vještine čitanja u djece s lošom fonemskom svjesnosti, može se ova skupina djece smatrati rizičnom za nastanak pravih teškoća ili poremećaja čitanja. Veza jezika i čitanja pokazuje drugačija obilježja isprepletenosti ovih vještina, pri čemu su veze jasnije i kompaktnije u djece s dobrom fonemskom svjesnosti.
Izvorni jezik
Hrvatski