Pregled bibliografske jedinice broj: 533464
Promjene u akademskoj profesiji: percepcije akademskih djelatnika
Promjene u akademskoj profesiji: percepcije akademskih djelatnika, 2011., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 533464 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promjene u akademskoj profesiji: percepcije akademskih djelatnika
(Changes in the academic profession)
Autori
Fabac, Tamara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
26.09
Godina
2011
Stranica
92
Mentor
Ledić, Jasminka
Ključne riječi
akademska profesija; promjene u akademskoj profesiji; percepcije akademskih djelatnika; očekivanja radnog okruženja i društva; istraživanje i nastava
(academic profession; changes in the academic profession; perceptions of academic staff;)
Sažetak
Ovaj rad inspiriran je aktualnim promjenama u akademskoj profesiji. U prvom dijelu rada daje se pregled pristupa u definiranju akademske profesije. Analizom pristupa trojice autora (Light, 1974 ; Kogan i Teichler, 2007 ; Macfarlane 2007 ; 2010) te povijesnog pristupa razvoju akademske profesije utvrđeno je da ne postoji konsenzus o tome što se podrazumijeva pod akademskom profesijom te da postoji sve snažnija potreba za redefiniranjem tradicionalnih uloga akademskih djelatnika. Analizom brojnih rasprava i (međunarodnih) empirijskih istraživanja pokazuje se da je akademska profesija danas suočena sa sve raznovrsnijim, sve brojnijim očekivanjima te zahtjevima za odgovornošću i relevantnošću u društvu. Takva očekivanja i zahtjevi rezultat su raznolikih procesa, među kojima su najznačajniji porast važnosti znanja, omasovljavanje visokog obrazovanja uzrokovano povećanjem broja studentske populacije, promjene u upravljanju te reforma visokog obrazovanja. Utvrđeno je da tradicionalna uloga akademske profesije koja podrazumijeva zajedništvo istraživanja i poučavanja pod sve snažnijim utjecajem procesa diversifikacije, specijalizacije, deprofesionalizacije i birokratizacije. U empirijskom dijelu rada izloženi su rezultati kvalitativnog istraživanja provedenog na 60 ispitanika s pet sveučilišta u Hrvatskoj (Sveučilište u Zagrebu, Rijeci, Splitu, Puli i Dubrovniku). Cilj empirijskog istraživanja bio je ispitati percepcije akademskih djelatnika o promjenama u akademskoj profesiji u Hrvatskoj. S ciljem ostvarivanja navedenog cilja ispitane su percepcije akademskih djelatnika o dominantnim očekivanjima radnog okruženja i društva spram njihovog posla s obzirom na definirane nezavisne varijable (sveučilište, znanstveno područje, znanstveno-nastavno zvanje, spol). Također, posebna pažnja posvećena je dihotomiji nastavnik/istraživač i percepcijama akademskih djelatnika spram tog pitanja. Dobiveni rezultati ukazuju da akademski djelatnici percipiraju da radno okruženje i društvo dominantno očekuju izvršavanje nastavnih obveza zajedno s obrazovanjem i osposobljavanjem mladih ljudi te izvršavanje znanstveno-istraživačkih obveza zajedno s napredovanjem u znanstveno-nastavnom zvanju. Na temelju dobivenih rezultata vidljiv je stav akademskih djelatnika o dominantnosti nastavničke uloge, spram istraživačke. Iako se u odgovorima ispitanika prepoznaje težnja i želja ka zajedništvu dviju temeljnih funkcija, ona još uvijek u stvarnosti nije u potpunosti ostvarena, ali je moguća uz rješavanje problema koji su identificirani u odgovorima ispitanika. Zaključeno je da percepcije o dominantnim očekivanjima radnog okruženja/društva te stav o dominantnoj ulozi koreliraju, a odnose se na nastavni i istraživački rad. Također, vidljivo je da akademski djelatnici percipiraju mnogobrojna i raznolika očekivanja radnog okruženja i društva zbog čega je moguće zaključiti da su i akademski djelatnici na hrvatskim sveučilištima suočeni sa sve većim zahtjevima za odgovornošću i relevantnošću kako u društvu, tako i na sveučilištu. Na temelju dobivenih rezultata i zaključaka empirijskog istraživanja utvrđeni su izazovi koji očekuju akademsku profesiju u Hrvatskoj u narednom razdoblju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0000000-0931 - Sveučilište i vanjsko okruženje u kontekstu europskih integracijskih procesa (Ledić, Jasminka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Jasminka Ledić
(mentor)