Pregled bibliografske jedinice broj: 525709
Povezanost potrebnih znanja za kreativna ponašanja i složenosti tih ponašanja u funkciji domena kreativnosti osnovnoškolske djece
Povezanost potrebnih znanja za kreativna ponašanja i složenosti tih ponašanja u funkciji domena kreativnosti osnovnoškolske djece // Dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka / Ćubela Adorić, Vera ; Manenica, Ilija ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2010. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 525709 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost potrebnih znanja za kreativna ponašanja i složenosti tih ponašanja u funkciji domena kreativnosti osnovnoškolske djece
(Relevance of Knowledge for creative Behavior and the Complexity of these Behaviors in the function Domain of creativity Elementary School Children)
Autori
Rački, Željko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Dani psihologije u Zadru - knjiga sažetaka
/ Ćubela Adorić, Vera ; Manenica, Ilija ; Penezić, Zvjezdan - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2010
Skup
Međunarodni znanstveno-stručni skup XVII. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 27.05.2010. - 29.05.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
kreativnost u djece; umjetnost; znanost; svakodnevica
(creativity in children; art; science; everyday life)
Sažetak
Cilj istraživanja je bio istražiti mit da su kreativnost i znanje isključivi opoziti. Na uzorku 856 djece 3., 5. i 7. razreda osnovne škole pripremljen je i validiran inventar kreativnoga ponašanja osnovnoškolske djece. Inventar se sastoji od 53 različitih oblika ponašanja koja pokrivaju domene svakodnevne, znanstvene i umjetničke kreativnosti. Fokus grupa od 6 stručnjakinja za odgoj i obrazovanje djece procijenile su uz visoko slaganje (ICC = .929 ; CI 95% .893 - .955) svaku tvrdnju inventara s obzirom na dva kriterija: 1. složenost tog ponašanja i 2. za uobičajeno obavljanje tog ponašanja potrebno teorijsko i praktično znanje. Rezultati ukazuju da se domenu znanstvene kreativnosti globalno percipira složenijom i kao onom koja zahtijeva komparativno više znanja od domena umjetničke i svakodnevne kreativnosti, tim redom. Korelacija za pojedinačna ponašanja ρ(53) = -.62, p < .001, i za ponašanja sumirana u skale ρ(10) = -.68, p = .03, ukazuje da je gradijent složenosti kreativnih ponašanja odnosno aktivnosti važan faktor koji utječe na učestalost kreativnosti djece. Što je neki oblik kreativnog ponašanja jednostavniji, to se više djece njime bavi, i obrnuto. Primjeri jednostavnih kreativnih ponašanja koja ne zahtijevaju znanje su crtanje i slikanje uobičajenim priborom, izrađivanje slika ili predmeta od kolaž papira, prepričavanje priča na svoj način ili davanje drugima ideja za igre. Primjeri složenih kreativnih ponašanja koja zahtijevaju znanje su izrađivanje robota i igračaka na daljinsko upravljanje, skladanje instrumentalne glazbe ili snimanje vlastitog filma. Kreativna ponašanja je moguće organizirati i razlikovati po a) sadržaju (npr. umjetnost i znanost), b) složenosti samog ponašanja (jednostavno – složeno) i c) učestalosti kojom ih djeca spontano pokazuju (rijetko - često). Nalazi ovog istraživanja imaju implikacije za ponudu školskih odgojno-obrazovnih nastavnih i izvannastavnih aktivnosti i poticanje kreativnosti djece s obzirom na njihovu dob i/ili usvojena znanja. Prijenos teorijskih i praktičnih znanja važnih za domenu mogao bi osigurati uvjet za razvoj složenijih oblika kreativnosti, što je u skladu s njenim komponentnim modelima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Profili:
Željko Rački
(autor)