Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 523611

Pedagoški i školski pluralizam kao šansa za uvažavanje temeljnih ljudskih i dječjih prava


Matijević, Milan
Pedagoški i školski pluralizam kao šansa za uvažavanje temeljnih ljudskih i dječjih prava // Nova škola (Bijeljina), 6 (2011), 8; 9-17 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, ostalo)


CROSBI ID: 523611 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Pedagoški i školski pluralizam kao šansa za uvažavanje temeljnih ljudskih i dječjih prava
(Pedagogical and school pluralism as an opportunity for achiving basic human and childrens rights)

Autori
Matijević, Milan

Izvornik
Nova škola (Bijeljina) (1840-0922) 6 (2011), 8; 9-17

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, ostalo

Ključne riječi
osnovna škola; školski pluralizam; pedagoški pluralizam; ljudska prava; alternativne škole
(primary school; school pluralism; pedagogical pluralism; human fights; alternative schools)

Sažetak
Ne postoji u svijetu najbolja škola. Postoje samo različite škole. Te se škole razlikuju prema položaju glavnih subjekata obrazovanja u nastavnom procesu, prema odnosu učitelja i učenika, prema svjetonazoru, prema autonomiji škole i učitelja, prema pravima roditelja, prema filozofiji obrazovanja i teorijama vaspitanja na kojima se gradi svakodnevna komunikacija u školskom radu i životu. Na pitanje (Alain Madelin) „Kome pripadaju djeca – roditeljima ili državi? odgovoreno je u Opštoj deklaraciji o ljudskim pravima (čl. 26): Roditelji imaju pravo prvenstva u izboru vrste obrazovanja za svoju djecu. Kako se ova odredba tumači i shvaća u zemljama jugoistočne Evrope? Jedini, u svijetu poznat način omogućavanja ovog opšteg ljudskog prava predstavljaju školski i pedagoški pluralizam. U Republici Hrvatskoj trenutno djeluju tri alternativne osnovne škole (dvije waldorfske i jedna Montessori škola) te šest privatnih osnovnih škola. U Sloveniji osim osnivanja alternativnih škola roditelji mogu birati i mogućnost privatnog podučavanja svoje djece u kući (homeschooling). Takvu mogućnost koristi tek pedesetak roditelja, ali istu mogućnost u Austriji koristi hiljade roditelja. Takvu mogućnost građani na području Hrvatske su mogli konzumirati u 19. vijeku, u vrijeme dok su zajedno sa Slovenijom bili pod upravom Beča. Trenutno se u Hrvatskoj vode rasprave u vraćanju takve odredbe u temeljni zakon o školstvu. Budući da je na prostorima bivše Jugoslavije, a i u zemljama u okruženju (Jugoistočna Europa), pola vijeka postojala samo konfekcijska državna škola, teško je na ovim prostorima očekivati snažniji razvoj školskog pluralizma (osnivanje većeg broja privatnih i alternativnih škola). Realnije je očekivati razvoj pedagoškog pluralizma u državnim školama.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Milan Matijević (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Matijević, Milan
Pedagoški i školski pluralizam kao šansa za uvažavanje temeljnih ljudskih i dječjih prava // Nova škola (Bijeljina), 6 (2011), 8; 9-17 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, ostalo)
Matijević, M. (2011) Pedagoški i školski pluralizam kao šansa za uvažavanje temeljnih ljudskih i dječjih prava. Nova škola (Bijeljina), 6 (8), 9-17.
@article{article, author = {Matijevi\'{c}, Milan}, year = {2011}, pages = {9-17}, keywords = {osnovna \v{s}kola, \v{s}kolski pluralizam, pedago\v{s}ki pluralizam, ljudska prava, alternativne \v{s}kole}, journal = {Nova \v{s}kola (Bijeljina)}, volume = {6}, number = {8}, issn = {1840-0922}, title = {Pedago\v{s}ki i \v{s}kolski pluralizam kao \v{s}ansa za uva\v{z}avanje temeljnih ljudskih i dje\v{c}jih prava}, keyword = {osnovna \v{s}kola, \v{s}kolski pluralizam, pedago\v{s}ki pluralizam, ljudska prava, alternativne \v{s}kole} }
@article{article, author = {Matijevi\'{c}, Milan}, year = {2011}, pages = {9-17}, keywords = {primary school, school pluralism, pedagogical pluralism, human fights, alternative schools}, journal = {Nova \v{s}kola (Bijeljina)}, volume = {6}, number = {8}, issn = {1840-0922}, title = {Pedagogical and school pluralism as an opportunity for achiving basic human and childrens rights}, keyword = {primary school, school pluralism, pedagogical pluralism, human fights, alternative schools} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font