Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 522605

Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985.


Ceraj, Iva
Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985., 2011., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 522605 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985.
(The Work in Design of the Architect Bernardo Bernardi: 1951-1985)

Autori
Ceraj, Iva

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
12.05

Godina
2011

Stranica
395 (tekst) + 301 (katalog)

Mentor
Galjer, Jasna

Ključne riječi
Bernardo Bernardi; arhitekt i dizajner; druga polovica 20. stoljeća; hrvatska dizajnerska scena; oblikovanje opreme i namještaja; oblikovanje interijera; teorija dizajna; povijest dizajna; visokoškolski edukacijski modeli s područja oblikovanja; Osobni arhivski fond Hrvatskog muzeja arhitekture Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti
(Bernardo Bernardi; architect and designer; second half of the 20th century; Croatian design scene; design of furniture and fittings; interior design; design theory; history of design; tertiary level educational model in the area of design; Personal archival fond of the Croatian Museum of Architecture of the Croatian Academy of Sciences and Arts)

Sažetak
Doktorskim radom predstavljeni su rezultati istraživanja višeznačnog djelovanja arhitekta i dizajnera Bernarda Bernardija (Korčula: 1921. – Bol na Braču: 1985.), promicatelja osnovnih smjernica ključnih za ispravno razumijevanje pojma oblikovanja unutar lokalnog okvira druge polovice 20. stoljeća. Ulogu, značaj i utjecaj opusa uz iscrpnu teorijsko-publicističku i strukovnu zauzetost autora razmatralo se, pratilo i pozicioniralo u razdoblju od 1951. do 1985. godine u kontekstu prinosa inicijalnom razdoblju uspostave moderne scene oblikovanja u Hrvatskoj. Metodologija rada i znanstvena interpretacija zasnivala se na uporišnim točkama teorijskih, arhivskih i terenskih osnova istraživanja, osobito rezultatima muzeološke obrade autorova Osobnog arhivskog fonda pohranjenoga u Hrvatskom muzeju arhitekture Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, te komparativnom uvidu u relevantna arhivska vrela skandinavskih institucija u Københavnu, Danska. Neposrednim uvidom u preostale intaktne interijere na otoku Korčuli, kao i očuvani namještaj autora u Institutu za povijest umjetnosti i Društvu arhitekata Zagreba, obuhvatno je sagledan cjeloviti korpus oblikovanja i osiguran pouzdan temelj za valorizaciju prinosa području. Provedbom analitičko-kataloških uzusa u pristupu obimnoj građi uspostavljena je kronološka prezentacija opusa slijedom koje su izlučene tematske cjeline, a daljnjim uključenjem pripadajuće kontekstualizacije strukturirano je pet problemskih platformi rasprave. Nove spoznaje utvrđene su ukazom na ključne okosnice Bernardijeva prinosa uspostavi struke, ponajprije u kontekstu prijenosa formacijskog kompleksa povijesne avangarde u poslijeratni okvir neoavangardnih tendencija, te sagledavanjem do sada neistražene autorove uloge transfera tada vodećih kreativnih koncepcija skandinavskog oblikovanja u lokalni okvir. U tom smislu predstavljena je Bernardijeva djelatna uključenost u one institucionalno-strukovne i izložbene modele pedesetih godina (Arhitektonski odjel Tehničkog fakulteta, Exat 51, Zagrebački triennale) koji su – osiguravši slijed funkcionalno-konstruktivnog pristupa i društvenog aktivizma avangarde – omogućili idejno i metodološko temeljenje modernog oblikovanja u Hrvatskoj, a sukladno teorijsko-publicističkom djelovanju autora utvrdio se i značajan prinos uspostavi definicije i terminologije struke. Tragom Bernardijeve intenzivne posvećenosti poslijeratnoj stambenoj problematici utvrđena su polazišta i utjecaji (A. Loos, Ch. Perriand, Z. Strižić) referentni za razvoj daljnjih smjernica kulture stanovanja u koje autor uključuje procese kreativne standardizacije stambene opreme poradi uspostave proporcionalnih odnosa s minimalnom kvadraturom. Promicanjem novog pristupa oblikovanju namještaja koji obrazlaže slijedom brojnih stručnih priloga, te aktivno provjerava putem natječajno-izložbenih projekata, Bernardi otvara daljnju relevantnu platformu uspostave i razvoja industrijskog oblikovanja. Zahvaljujući studijskom boravku autora u Danskoj, Finskoj i Švedskoj 1960. godine, aktivistička usmjerenost ka utilitarnom i svrhovitom uspješno prerasta u dinamičku ravnotežu funkcije, oblika i materijala. Valorizacijom do sada neistraženog Bernardijevog susreta s oblikovno-strukovnom produkcijom skandinavskog organskog modernizma razjašnjen je odlučujući utjecaj na daljnji razvoj opusa i utvrđen autorov originalni kreativni proces stapanja konstruktivnog pristupa geometrijskog funkcionalizma s mekšim odrednicama nordijskih kreativnih smjernica. Slijedom utvrđenih putanja razvoja – osobito prepoznatljivih u primjerima oblikovanja visokoestetiziranih hotelskih i poslovnih interijera tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina – pratila se uspostava značajki ambijentalne sinteze i totaldizajna pristupa prostoru, što Bernardija pozicionira u red istinskih stvaratelja kulture oblikovanja u nas. Obuhvatno utvrđivanje prinosa zaključeno je predstavljanjem tri desetljeća dugog zalaganja autora usmjerenog ka uspostavi zagrebačkog visokoškolskog obrazovnog modela. Uključenjem u djelovanje Radne grupe za osnivanje fakulteta, Bernardi sudjeluje u razvoju programskih osnova koje sagledava u oslonu na avangardne i poslijeratne međaše edukacije (Bauhaus, Hochschule für Gestaltung u Ulmu), aktualizirajući ih 1978. godine rezultatima komparativne analize slijedom studijskog boravka u Sjedinjenim američkim državama. Stoga se uz kritičko vrednovanje dizajnerskog dijela opusa, znanstvenim doprinosom zaključno ukazalo na zaslugu autora uspostavi zagrebačkog visokoškolskog modela čime je 1989. godine ostvarena dugoočekivana profesionalizacija struke i dovršeno inicijalno razdoblje uspostave dizajna u Hrvatskoj.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti

Napomena
Sažetak disertacije objavljen u: Kvartal - kronika povijesti umjetnosti u Hrvatskoj (1334-8671), VIII (2011.), 1/2, str. 77-78.



POVEZANOST RADA


Projekti:
101-0000000-3046 - Modernizam i prostorni identitet Hrvatske u dvadesetom stoljeću

Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti

Profili:

Avatar Url Jasna Galjer (mentor)

Avatar Url Iva Ceraj (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Ceraj, Iva
Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985., 2011., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Ceraj, I. (2011) 'Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985.', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Ceraj, Iva}, year = {2011}, pages = {395 (tekst) + 301 (katalog)}, keywords = {Bernardo Bernardi, arhitekt i dizajner, druga polovica 20. stolje\'{c}a, hrvatska dizajnerska scena, oblikovanje opreme i namje\v{s}taja, oblikovanje interijera, teorija dizajna, povijest dizajna, visoko\v{s}kolski edukacijski modeli s podru\v{c}ja oblikovanja, Osobni arhivski fond Hrvatskog muzeja arhitekture Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti}, title = {Dizajnersko djelo arhitekta Bernarda Bernardija: 1951.-1985.}, keyword = {Bernardo Bernardi, arhitekt i dizajner, druga polovica 20. stolje\'{c}a, hrvatska dizajnerska scena, oblikovanje opreme i namje\v{s}taja, oblikovanje interijera, teorija dizajna, povijest dizajna, visoko\v{s}kolski edukacijski modeli s podru\v{c}ja oblikovanja, Osobni arhivski fond Hrvatskog muzeja arhitekture Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Ceraj, Iva}, year = {2011}, pages = {395 (tekst) + 301 (katalog)}, keywords = {Bernardo Bernardi, architect and designer, second half of the 20th century, Croatian design scene, design of furniture and fittings, interior design, design theory, history of design, tertiary level educational model in the area of design, Personal archival fond of the Croatian Museum of Architecture of the Croatian Academy of Sciences and Arts}, title = {The Work in Design of the Architect Bernardo Bernardi: 1951-1985}, keyword = {Bernardo Bernardi, architect and designer, second half of the 20th century, Croatian design scene, design of furniture and fittings, interior design, design theory, history of design, tertiary level educational model in the area of design, Personal archival fond of the Croatian Museum of Architecture of the Croatian Academy of Sciences and Arts}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font