Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 522131

Betina, župna crkva sv. Frane Asiškog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgrešno Začeće), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stoljeće


Unković, Ivana Nina
Betina, župna crkva sv. Frane Asiškog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgrešno Začeće), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stoljeće, 2012. (ostalo).


CROSBI ID: 522131 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Betina, župna crkva sv. Frane Asiškog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgrešno Začeće), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stoljeće
(Betina, the parish church of sv. Francis of Assisi, the sculpture of the Virgin and Child (The Immaculate Conception), unknown author, the transition from 15th to 16th century)

Autori
Unković, Ivana Nina

Izvornik
Portal

Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, ostalo

Godina
2012

Ključne riječi
Betina; skulptura Bezgrešnoz začeća; prijelaz 15. na 16. stoljeće; konzervacija-restauracija
(Betina; the sculpture Immaculate Conception; the transition from 15th to 16th century; conservation-restoration)

Sažetak
Podrijetlo skulpture veže se uz maleni samostan franjevaca Sv. Stjepana na otočiću Sustipancu u neposrednoj blizini Pirovca čiji su ostaci sačuvani u manjoj mjeri. U lokalnoj zajednici skulptura je izrazito štovana zbog iscjeljivačkih moći. Pripisuje joj se legenda prema kojoj je iz razrušenog samostana na otočiću, uslijed opasnosti koja je zaprijetila u mletačko-turskom ratu, «putovala» morem, te su je Betinjani pronašli zakopanu u zemlju na mjestu gdje «je odredila» izgradnju današnje župne crkve. Skulptura je načinjena iz pet komada drva i sadržavala je preinake u vidu konstrukcijskih dodataka i tri preslika. Tijekom restauracije otkriveno je originalno postolje koji sa strane ima dva duboka kvadratna utora. Utori su vjerojatno služili za postavku polumjeseca što mijenja ikonografiju skulpture u Bezgrešno začeće. S namjerom prikaza najprezentabilnijih slikanih slojeva, koji se kronološki i ikonografski poklapaju (npr. crvena haljina i plavi plašt Bogorodice), pristupilo se uklanjanju dvaju slojeva s lika Bogorodice i Djeteta. Pošto je izvorni sloj donje draperije Bogorodice (plava boja s primjesom zelene) direktno preslikana plavom bojom (bez nanosa krede) odlučeno je da se zbog delikatnosti situacije ne uklanjanja spomenuti preslik. Nadalje, uklonjena su dva preslika s inkarnata lika Bogorodice i lika Djeteta pri čemu je prezentirana kombinacija prvog preslika (svijetlo smeđa boja) i izvornog sloja (topliji inkarnat s primjesama crvene boje). Drvo je parcijalno konsolidirano metodom injektiranja s 20%-tnom otopinom Plexigum-a PQ611 u Shellsolu T. Odlučeno je rekonstruirati u drvu veće nedostajuće dijelove postolja, dok su manja oštećenja zapunjena drvom balse. Izazov u restauratorskom postupku predstavljao je odabir vrste ljepila s obzirom da je bilo odlučeno da se skulptura vraća u crkvu gdje su učestale izrazite oscilacije vlage i temperature. U tu svrhu korištena je kombinacije kožnog tutkalna, Mowiol-a i glicerina. Takvo ljepilo ima bolju elastičnost, adheziju, stabilnost, nije krto i što je najvažnije, ima svojstvo izrazite reverzibilnost. Zbog statičnih razloga rekonstruirani komad postolja uljepljen je dvokomponetnim ljepilom Aralditom s upotrebom sistema izolacijske barijere (kožno tutkalo). Izolacijska barijera nanosi se u tankom sloju na original i rekonstrukciju i spriječava prodiranje osnovnog ljepila (u ovom slučaju Araldit) u drveni nosioc. Ujedno, olakšava uklanjanje rekonstrukcije bez oštećivanja drvenog nosioca. Oštećeni dijelovi drva su stabilizirani kitom za injektiranje u čijem su sastavu: mikrobaloni, piljevina, Acematt HK 125, Arbocel BWW 40 i bolonjska kreda. Kit je pokazao zadovoljavajuća tehnologijska svojstva u pogledu: elasticiteta, adhezije i kohezije, popustljivosti u odnosu na drveni nosioc i podlogu, neznatnog gubljenja na volumenu prilikom sušenja, mogućnosti naknadne obrade i lako uklanjanje. Za rekonstrukciju preparacije upotrijebljena je smjesa 7%-tne otopine zečjeg tutkala i šampanjske krede s dodatkom cinkovog oksida. Ispitivanja su dokazala da cinkov oksid u većoj mjeri apsorbira X-zrake, što omogućava razlikovanje rekonstruiranih i autentičnih dijelova na rendgenskim snimkama. Nakon obrade i izolacije krede s 5%-tnom otopinom šelaka u špiritu obavljen je podslik s akvarelnim bojama. Kao izolacijski lak korišten je damar u dvostruko rektificiranom terpentinu (20 % m/V). U lak je neposredno prije nanošenja dodan Tinuvin 292 (3% od ukupne mase otopljene smole). Lak je nanesen kistom pazeći da se dobro zasite sve površine. Retuš je obavljen gvaš bojama tvrtke Maimeri.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti

Napomena
Poslana kataloška jedinica



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Hrvatski restauratorski zavod


Citiraj ovu publikaciju:

Unković, Ivana Nina
Betina, župna crkva sv. Frane Asiškog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgrešno Začeće), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stoljeće, 2012. (ostalo).
Unković, I. (2012) Betina, župna crkva sv. Frane Asiškog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgrešno Začeće), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stoljeće. Portal. Ostalo.
@unknown{unknown, author = {Unkovi\'{c}, Ivana Nina}, year = {2012}, keywords = {Betina, skulptura Bezgre\v{s}noz za\v{c}e\'{c}a, prijelaz 15. na 16. stolje\'{c}e, konzervacija-restauracija}, title = {Betina, \v{z}upna crkva sv. Frane Asi\v{s}kog, skulptura Bogorodica s Djetetom (Bezgre\v{s}no Za\v{c}e\'{c}e), nepoznat autor, prijelaz s 15. na 16. stolje\'{c}e}, keyword = {Betina, skulptura Bezgre\v{s}noz za\v{c}e\'{c}a, prijelaz 15. na 16. stolje\'{c}e, konzervacija-restauracija} }
@unknown{unknown, author = {Unkovi\'{c}, Ivana Nina}, year = {2012}, keywords = {Betina, the sculpture Immaculate Conception, the transition from 15th to 16th century, conservation-restoration}, title = {Betina, the parish church of sv. Francis of Assisi, the sculpture of the Virgin and Child (The Immaculate Conception), unknown author, the transition from 15th to 16th century}, keyword = {Betina, the sculpture Immaculate Conception, the transition from 15th to 16th century, conservation-restoration} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font