Pregled bibliografske jedinice broj: 520845
Mjere jezičnog razvoja kao klinički pokazatelji posebnih jezičnih teškoća
Mjere jezičnog razvoja kao klinički pokazatelji posebnih jezičnih teškoća // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48 (2012), 2; 23-40 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 520845 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mjere jezičnog razvoja kao klinički pokazatelji posebnih jezičnih teškoća
(Measurements of language development as clinical markers of Specific Language Impairment (SLI))
Autori
Kelić, Maja ; Hržica, Gordana ; Kuvač Kraljević, Jelena
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 48
(2012), 2;
23-40
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
mjere jezičnog razvoja ; situacijsko uzorkovanje ; pripovijedanje ; posebne jezične teškoće
(measures of language development ; situational sampling ; narrative ability ; specific language impairment)
Sažetak
Jezični se razvoj u istraživanju i u kliničkoj praksi može opisati psihometrijskim testovima ili osnovnim mjerama jezičnog razvoja. Kako logopedija u Hrvatskoj raspolaže malim brojem standardiziranih testova, kao mogućnost procjene jezičnih sposobnosti nameće se uzimanje uzoraka i računanje mjera jezičnog razvoja. Ovim se istraživanjem željelo utvrditi što osnovne mjere jezičnog razvoja dobivene na temelju uzorka pripovijedanja mogu reći o razlikama u jezičnom razvoju djece s jezičnim teškoćama i djece urednog jezičnog razvoja. Ispitane su tri skupine ispitanika: skupina s posebnim jezičnim teškoćama (PJT), skupina urednog jezičnog razvoja izjednačena po dobi sa skupinom s PJT-om te skupina urednog jezičnog razvoja niže kronološke dobi. Na temelju elicitirajućeg materijala snimljen je uzorak pripovijedanja koji je prepisan i kodiran te su izračunate osnovne mjere jezičnog razvoja (prosječna duljina iskaza mjerena u riječima, broj natuknica, omjer natuknica i pojavnica i druge). Rezultati su pokazali da osnovne mjere jezičnog razvoja dobro razlikuju skupinu s jezičnim teškoćama. U skupini mjera jezičnog razvoja kojima se procjenjuju razina iskaza i diskursa pokazane su statistički značajne razlike između ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama i s njima po kronološkoj dobi izjednačenih ispitanika urednog jezičnog razvoja, ali ne i između ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama i mlađih ispitanika urednog jezičnog razvoja što je jasan pokazatelj kašnjenja u jezičnom razvoju ispitanika s posebnim jezičnim teškoćama. I mjere leksičkog razvoja pokazuju razlike među skupinama, ali one nisu statistički značajne. U usporedbi osnovnih mjera jezičnog razvoja pri analizi rezultata u obzir je uzet izbor elicitirajućeg materijala i vrste uzorkovanja. Pri tome treba naglasiti da izbor elicitirajućeg materijala više utječe na mjere leksičkog razvoja jer elicitirajući materijal usmjerava i ograničava opseg i raznolikost rječnika koji ispitanik upotrebljava kao odgovor na odabrani materijal. Rezultati su pokazali da su osnovne jezične mjere dobar pokazatelj jezičnog razvoja, a njihova češća uporaba u kliničkom i istraživačkom radu može povećati količinu raspoloživih podataka u dijagnostičkim i terapijskim postupcima te povećati korisnost primjene ovakvog načina ispitivanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Poliklinika SUVAG
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus