Pregled bibliografske jedinice broj: 519135
Učeničko razumijevanje i usvojenost osnovnih koncepata u biologiji
Učeničko razumijevanje i usvojenost osnovnih koncepata u biologiji, 2011., doktorska disertacija, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 519135 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učeničko razumijevanje i usvojenost osnovnih koncepata u biologiji
(Students' Understanding and Aacquisition of Basic Concepts in Biology)
Autori
Lukša, Žaklin
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Prirodoslovno-matematički fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
06.07
Godina
2011
Stranica
310
Mentor
Radanović, Ines ; Matijević, Milan
Ključne riječi
biološki koncepti / kognitivne razine / makrokoncepti / miskoncepcije / usvojenost znanja
(biological concepts / cognitive levels / macroconcepts / misconceptions / knowledge acquisition)
Sažetak
Ciljevi istraživanja su utvrđivanje stanja usvojenosti osnovnih bioloških koncepata učenika i njihovih miskoncepcija, te definiranje konceptualnog okvira biologije. Istraživanjem je obuhvaćen 8891 učenik od četvrtog razreda osnovne škole do četvrtog razreda gimnazije. Za istraživanje je korištena vlastita baza pitanja KUPIB, međunarodni testovi uz dozvolu autora (CINS, GCI, GLAI), te rezultati učenika sa županijskih natjecanja biologije. Rezultati ukazuju na slabu usvojenost osnovnih bioloških koncepata u svim razredima te nejednaku zastupljenost pojedinih koncepata zbog sadržajne definiranosti postojećih programa prirode i biologije. Kognitivna razina znanja učenika nije zadovoljavajuća, posebice viših kognitivnih razina, ali je utvrđeno i njihovo nedovoljno ispitivanje od strane nastavnika. Dokazana je niska retencija posebno u pojedinim razredima što, u nekim slučajevima, upućuje na nedovoljnu primjerenost programa razvojnim mogućnostima učenika te sadržajno pretrpane programe. Identificiran je velik broj miskoncepcija koje su podijeljene u nekoliko skupina obzirom na uzroke njihovog nastanka, a dokazana je i njihova postojanost. Dobiveni rezultati pokazuju potrebu promjene paradigme u smjeru konceptualnog poučavanju biologije pa bi rezultati ovog istraživanja trebali poslužiti za izradu suvremenoga kurikuluma prirode i biologije sa svrhom uspješnijeg poučavanja i smanjenja broja učeničkih miskoncepcija. Utvrđivanje krivih predodžbi i ideja, tj. miskoncepata koji se općenito javljaju kod učenika, nužno je za unaprjeđenje nastave biologije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
119-0091361-1223 - Kompetencije učenika u nastavi prirode i biologije
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb