Pregled bibliografske jedinice broj: 512430
Funkcionalna pismenost polaznika osnovnog obrazovanja odraslih od trećeg do šestog obrazovnog razdoblja
Funkcionalna pismenost polaznika osnovnog obrazovanja odraslih od trećeg do šestog obrazovnog razdoblja, 2011., magistarski rad, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 512430 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Funkcionalna pismenost polaznika osnovnog obrazovanja odraslih od trećeg do šestog obrazovnog razdoblja
(Functional literacy of participans in elementary adult education from tirth to sighsts education cycles)
Autori
Dijanošić, Branko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
31.03
Godina
2011
Stranica
95
Mentor
Matijević, Milan
Ključne riječi
piemsnost; funkcionalna pismenost; prozna pismenost; dokumentacijska pismenost; računska pismenost; obrazovanje odraslih
(literacy; functional literacy; prose literasy; documentary literacy; numeracy literacy; adult education)
Sažetak
Prema statističkim podacima iz popisa stanovništva 2001. godine 2, 88% stanovnika starijih od 15 godina nije uopće polazilo dok njih 16, 76% nema završenu osnovnu školu, a najveći broj njih 47, 06% ima završenu tek srednju školu. Ti podaci o stanju obrazovanja stanovništva upućuju da je razina pismenosti/funkcionalne pismenosti vrlo niska. U ovom istraživanju provedeno je testiranje funkcionalne pismenosti polaznika osnovnog obrazovanja odraslih od trećeg do šestog obrazovnog razdoblja. Ispitivanje je provedeno prema metodologiji UNESCO-a, a za potrebe istraživanja prilagođen je IALS (International Adult Literacy Survey) – Međunarodni upitnik pismenosti odraslih koji se koristi u međunarodnim istraživanjima. Ispitivala se prozna, dokumentacijska i računska funkcionalna pismenost u razinama 1 do 5, pri čemu razina 1 predstavlja elementarnu pismenost, a 5 ekspertnu pismenost. Testiranje se temeljilo na mjerenju vještina na zadacima i problemima iz realnoga života. U testiranju su se koristili grafikoni, upute na proizvodima, novinski članci, reklame, različiti simboli kao i jednostavni izračuni kojima se susrećemo svakodnevno. Analiza rezultata pokazuje da je razina funkcionalne pismenosti kod polaznika osnovnog obrazovanja odraslih niska, uglavnom na razini jedan i dva, općenito nešto je malo bolja kod računske pismenosti. Rezultati se ne razlikuju od rezultata svjetskih istraživanja koja se rade za cijelu populaciju. Svjetska su istraživanja pokazala da je oko 70% cijele populacije unutar pojedine države funkcionalno nepismeno (Slovenija koja je radila istraživanje 1998. godine ima od 65 do 77 posto funkcionalno nepismenih), odnosno na testiranjima se postižu rezultati maksimalno prve i druge razine. Isti su rezultati dobiveni i ovim istraživanjem, mada se ono mora smatrati preliminarnim jer je prvi put kod nas upotrijebljen upitnik koncipiran na način kako to predviđa UNESCO, a osim toga radi se i o jednoj izdvojenoj populaciji u društvu (nemaju završenu osnovnu školu).
Izvorni jezik
Hrvatski