Pregled bibliografske jedinice broj: 509870
Razlikuje li se spavanje adolescenata s različitim mogućnostima za nadoknadu skraćenog spavanja?
Razlikuje li se spavanje adolescenata s različitim mogućnostima za nadoknadu skraćenog spavanja? // 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa. Sažeci priopćenja. / D. Čorkalo Biruški i T. Vukasović (ur.).
Zagreb, 2011. str. 156-156 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 509870 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razlikuje li se spavanje adolescenata s različitim mogućnostima za nadoknadu skraćenog spavanja?
(Is there a difference in sleep between adolescents who differ in opportunities to compensate for restricted sleep?)
Autori
Radošević-Vidaček, Biserka ; Bakotić, Marija ; Košćec, Adrijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa. Sažeci priopćenja.
/ D. Čorkalo Biruški i T. Vukasović - Zagreb, 2011, 156-156
Skup
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.04.2011. - 09.04.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
adolescenti; dodatno spavanje po danu; skraćivanje spavanja; smjenski sustav; produljivanje spavanja; školski dan
(adolescents; school day; shift system; nap; sleep restriction; sleep extension)
Sažetak
Istraživanja spavanja adolescenta u različitim zemljama pokazuju da jutarnji početak nastave ograničava trajanje njihovog spavanja. Vikendom, kad imaju mogućnost produljiti spavanje, nadoknađuju kratko spavanje iz školskih dana. U ovom istraživanju ispitali smo postoje li razlike u karakteristikama spavanja u tjednu kad je nastava organizirana ujutro između adolescenata koji će nakon toga ponovo imati nastavu ujutro i adolescenata koji će u tjednu nakon toga pohađati nastavu poslijepodne. Ispitali smo dvije skupine srednjoškolaca oba spola dobi od 16 godina. Jedna je pohađala nastavu svaki tjedan u jutarnjoj smjeni (N=76), a druga naizmjence u jutarnjoj i poslijepodnevnoj smjeni (N=97). Karakteristike spavanja ispitane su pomoću Dnevnika spavanja i budnosti. Oni iz jednosmjenskog sustava ispunjavali su ih 7 dana (5 školskih dana i 2 dana vikenda), a oni iz dvosmjenskog sustava 14 dana (5 školskih dana jutarnje smjene, 2 dana vikenda, 5 školskih dana poslijepodnevne smjene, 2 dana vikenda). Razlike u karakteristikama glavnog spavanja testirane su pomoću ANOVA analiza za ponovljena mjerenja za efekt dana (školski vs. vikend), dva školska sustava i njihovu interakciju. Razlike u dodatnom spavanju testirane su pomoću hi-kvadrat testa. Utvrđeno je da u tjednu kad je nastava ujutro adolescenti iz jednosmjenskog sustava odlaze u krevet nešto kasnije, zaspu nešto kasnije i bude se nešto kasnije nego adolescenti iz dvosmjenskog sustava, a ne razlikuju se međusobno u trajanju glavnog spavanja. Adolescenti iz dva školska sustava nisu se razlikovali u učestalosti dodatnog dnevnog spavanja. Ovo istraživanje upućuje da adolescenti kojima je nastava organizirana samo u jutarnjoj smjeni i čije su mogućnosti nadoknade spavanja ograničene samo na vikend, ne mijenjaju karakteristike svog glavnog spavanja kao ni dodatno dnevno spavanje kako bi više zadovoljili svoju potrebu za spavanjem nego adolescenti koji imaju mogućnost nadoknade i tijekom tjedna s nastavom u poslijepodnevnoj smjeni.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada, Zagreb