Pregled bibliografske jedinice broj: 50819
Udžbenici povijesti i nacionalni identitet mladih
Udžbenici povijesti i nacionalni identitet mladih // Kultura, etničnost, identitet / ČačićKumpes, Jadranka (ur.).
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo, 1999. str. 153-170
CROSBI ID: 50819 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Udžbenici povijesti i nacionalni identitet mladih
(History textbooks and the national identity of the young)
Autori
Baranović, Branislava
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kultura, etničnost, identitet
Urednik/ci
ČačićKumpes, Jadranka
Izdavač
Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo
Grad
Zagreb
Godina
1999
Raspon stranica
153-170
ISBN
953-6028-11-5
Ključne riječi
udžbenici povijesti, nacionalna povijest, hrvatski narod, nacionalna država, nacionalni identitet mladih
(history textbooks, national history, the Croatian people, nation state, national identity of the young)
Sažetak
U tekstu je riječ o sadrzajnim promjenama u udzbenicima povijesti u postsocijalističkoj Hrvatskoj. Analizirana je vrijednosna struktura udzbenika obzirom na njezin značaj za oblikovanje nacionalne svijesti i identiteta učenika. Analiza se zasniva na rezultatima analize sadrzaja udzbenika povijesti za osmogodišnje škole (V-VIII raz.) i gimnazije (I-IV razr.) provedene u periodu od 1997-1999. god.
Rezultati istrazivanja su pokazali da su udzbenici povijesti fokusirani na nacionalnu povijest (57% udzbeničkog prostora i u osmogodišnjoj školi i u gimnaziji). O povijesti hrvatskog naroda najčešće se govori u vezi sa stvaranjem njegove nacionalne drzave (69% ukupnog broja tekstova o nacionalnoj povijesti u svakoj grupi udzbenika). Udzbeničkim sadrzajem dominiraju teme iz politike (stvaranje i gubljenje drzave, savezi, i sl.) i ratne teme. Usmjerenost na vlastitu nacionalnu povijest, monoperspektivno, izrazito pozitivno prikazivanje vlastitog naroda i smještanje njegovog povijesnog razvoja u neprijateljsko okruzenje (stoljetne patnje i zrtve zbog nepravdi i agresije počinjenih od drugih naroda) više doprinosi formiranju etnocentričnog i zatvorenog nacionalnog identiteta učenika, nego njihovom otvaranju prema drugim narodima i kulturama. Da bi udovoljili evropskim kriterijima udzbenici moraju pretrpjeti radikalne promjene i u pristupu povjesnoj građi i u tematskoj strukturi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
01000104
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Profili:
Branislava Baranović
(autor)