Pregled bibliografske jedinice broj: 503635
Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa
Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa // 3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti. Knjiga sažetaka / Žmegač, Andrej (ur.).
Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2010. str. 51-52 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 503635 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prilog valorizaciji periodizacijske komponente Karamanova opusa
(A Contribution to the Valorization of Ljubo Karaman's Work on Periodization)
Autori
Basić, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti. Knjiga sažetaka
/ Žmegač, Andrej - Zagreb : Institut za povijest umjetnosti, 2010, 51-52
Skup
Treći kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.11.2010. - 27.11.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Ljubo Karaman; historiografija umjetnosti; periodizacija; rani srednji vijek
(Ljubo Karaman; historiography of art; periodization; Early Middle Ages)
Sažetak
Sagledavajući razvitak nacionalnih povijesnih disciplina od njihova znanstvenog ustrojenja i institucionalizacije tijekom 19. st. pa do suvremenosti, prva stoljeća srednjovjekovlja (7. i 8.) nameću se unutar te slike kao upadljiva lakuna u hrvatskoj povijesti umjetnosti i arheologiji starijega doba. U tom kontekstu je znatna pojava nekolicine studija iz pera povjesničara umjetnosti i konzervatora Ljube Karamana (1886.-1971.) posvećenih upravo problemima »prijelaznog razdoblja«, objavljenih u kronološkom rasponu od početka 1920-ih do konca 1950-ih godina. Pionirska Karamanova uloga u konstituiranju proučavanja predromaničkog razdoblja kao samosvojnog polja istraživanja unutar nacionalne povijesti umjetnosti i arheologije, kao i prve sinteze posvećene razvoju domaćeg umjetničkog stvaralaštva (1930., 1933., 1952., 1963.) plastično ocrtavaju dosege jednog od utemeljitelja suvremene povijesti umjetnosti, dok istovremena njegova preokupacija problematičnim »prijelaznim« periodima i »spomenicima nepotpune biografije« svakako i u metodološkom pogledu uzdiže vrijednost navedenih studija. Karaman se tijekom gotovo čitave svoje znanstvene karijere osvrtao na spomenike »međurazdoblja«, u raznim prilikama, bilo da je obrađivao pojedinačne spomeničke jedinice, unutar sintetskih tekstova, ili osvrćući se na mišljenja drugih istraživača. U pionirskoj studiji o počecima srednjevjekovnog Splita (1940.) prvi put je, primjerice, pokušao dati zaokruženu sliku razvoja nekadašnje Dioklecijanove palače u njenim inicijalnim stoljećima. Poglavito se razmatra Karamanov doprinos u studiji »O spomenicima VII i VIII stoljeća u Dalmaciji i o pokrštenju Hrvata« (1942.), u kojoj je dao pregled svih do tada registriranih spomeničkih jedinica datiranih u to vrijeme. Prvi je uspostavio facies umjetnosti – dakako na razini svoga vremena – 7. i 8. st., pretežito na polju skulpture. Mada je zbog nedostatka suvislijih materijalnih tragova svaki pokušaj ocrtavanja tog razvoja na razini davnašnjih spoznaja nužno pars pro toto, Karamanova rekapitulacija i rekontekstualizacija rezultirala je nizom izuzetno korisnih opažanja. U izlaganju će biti posvećena pažnja nekima od njih, poput: periodizacije pleterne plastike, njena porijekla i geneze, kronologije proučavanja najranijih manifestacija pleterne skulpture Apeninskog poluotoka.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest, Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1300623-0622 - Hrvatska umjetnička baština do stila 1200. u europskom kontekstu (Jurković, Miljenko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Ivan Basić
(autor)