Pregled bibliografske jedinice broj: 503514
Utjecaj zemljopisnih oznaka na konkurentnost poljoprivredno-prehrambenih proizvoda - očekivanja proizvođača-
Utjecaj zemljopisnih oznaka na konkurentnost poljoprivredno-prehrambenih proizvoda - očekivanja proizvođača-, 2010., magistarski rad, Agronomski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 503514 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj zemljopisnih oznaka na konkurentnost poljoprivredno-prehrambenih proizvoda - očekivanja proizvođača-
(The impact of geographical indications (PDO and PGI) on the competitiveness of agri-food products - expectations of producers -)
Autori
Mesić, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Agronomski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
21.12
Godina
2010
Stranica
114
Mentor
Cerjak, Marija
Ključne riječi
zemljopisne oznake; očekivanja proizvođača; anketa; Hrvatska
(Geographical indications; expectations of producers; survey; Croatia)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja je bio ispitati poznaju li proizvođači zemljopisne oznake (ZO), kako ih percipiraju, što utječe na percepciju važnosti ZO, te utvrditi njihova očekivanja o utjecaju ZO na povećanje konkurentnosti poljoprivredno prehrambenih proizvoda. Istraživanje je provedeno s proizvođačima 4 poljoprivredno prehrambena proizvoda s visokim potencijalom za dobivanje oznake izvornosti ili oznake zemljopisnog podrijetla i to: paški sir, zagorski puran, slavonski kulen ili kulin i virovitička paprika. U istraživanju je rabljena metoda telefonskog ispitivanja, a kao instrument strukturirana anketna upitnica. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku od 120 ispitanika, po 30 proizvođača svakog odabranog proizvoda. Očekivanja poljoprivrednika o utjecaju ZO na povećanje konkurentnosti su mjerena na osnovu slijedećih indikatora konkurentnosti: povećanje prodaje, povećanje prodajne cijene, povećanje poznatosti, smanjenje crnog tržišta i sprječavanje zlouporabe imena. Ukupno očekivanje proizvođača je izračunato kao zbroj očekivanja pojedinačnih indikatora konkurentnosti pri čemu su težine pojedinih očekivanja izračunate pomoću metode jednostavnog višeatributnog rangiranja (SMART - The Simple Multi-Attribute Rating Technique). Istraživanje je pokazalo da je samo manji udio ispitanika u potpunosti upoznat sa zemljopisnim oznakama. Veće znanje o oznakama imaju obrazovaniji proizvođači i oni koji su članovi Zadruga/udruga i mljekara čiji su članovi/kooperanti. Ispitanici koji znaju više o zemljopisnim oznakama imaju pozitivnija očekivanja o tim oznakama. Oni se planiraju uključiti u postupak, te vjeruju više od ostalih ispitanika da će zaštita ZO povećati povjerenje potrošača u zdravstvenu sigurnost njihovog proizvoda, povećati poznatost i zaštititi ime njihovih proizvoda od zlouporabe i imitacije. Neznatno manji udio ispitanika očekuje da će zaštita povećati prodaju i prodajnu cijenu te smanjiti crno tržište. Rezultati istraživanja daju informacijsku podlogu za bolje upravljanje zemljopisnim oznakama, te ukazuju na potrebu većeg informiranja i educiranja proizvođača o zemljopisnim oznakama i koristima koje te oznake nose.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Poljoprivreda (agronomija)
POVEZANOST RADA
Projekti:
178-1782223-2216 - Zadružno organiziranje u jačanju konkurentnosti obiteljske poljoprivrede (Mikuš, Ornella, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Agronomski fakultet, Zagreb