Pregled bibliografske jedinice broj: 50264
Odnos između školskog ozračja i učinkovitosti škole
Odnos između školskog ozračja i učinkovitosti škole, 2000., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 50264 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos između školskog ozračja i učinkovitosti škole
(Relationship between school climate and school effectiveness)
Autori
Domović, Vlatka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
06.04
Godina
2000
Stranica
197
Mentor
Jurić, Vladimir
Ključne riječi
školska klima; radna klima nastavnika; učinkovitost škole; djelotvornost škole; kultura škole
(school climate; teachers work climate; school culture; school effectiveness)
Sažetak
Teorijski dio rada obuhvaća pregled i definicije glavnih pojmova i koncepata relevantnih za problem odnosa školskog ozračja ili klime i učinkovitosti škole. U prva dva poglavlja opisani su koncepti organizacijske kulture škole i školskog ozračja. Potom su izloženi neki teorijski i istraživački pristupi problemu školskog ozračja - otvorena zatvorena klima, zdrava škola, ideologija kontrole učenika i model radne klime. Organizacijska učinkovitost škole definirana je na osnovi prikaza različitih modela učinkovitosti, pri čemu su temeljitije elaborirani integrirani i dinamički model učinkovitosti škole. Oslanjajući se na istraživanja školskog ozračja i učinkovitosti škola provedeno je istraživanje na uzorku od 71 osnovne škole u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji, s ciljem utvrđivanja odnosa između školske klime i različitih (subjektivnih i objektivnih) indikatora učinkovitosti škole. Školsko ozračje ispitano je primjenom Skale radne okoline (Moos i Insel, 1982.), koja je prevedena i na odgovarajući način sadržajno prilagođena. Opća organizacijska učinkovitost škole procijenjena je Indeksom percipirane organizacijske učinkovitosti, a zadovoljstvo poslom nastavnika uobičajnom kvantitativnom procjenom na jednoj čestici. Organizacijska učinkovitost škole operacionalizirana je kroz dvanaest pokazatelja: opći uspjeh škole, broj negativnih ocjena, opravdani izostanci učenika, neopravdani izostanci učenika, nagrade, kazne, izborna nastava, dopunska nastava, dodatna nastava, izvannastavne aktivnosti, izvanškolske aktivnosti i izleti. Dobiveni rezultati pokazuju da se škole razlikuju po svim obilježjima radnog ozračja, iako ne u jednakoj mjeri za sve promatrane aspekte ozračja. Rezultati provedenih analiza pokazuju da su školsko ozračje i percipirana organizacijska učinkovitost vrlo visoko povezani. Hipoteza o povezanosti školskog ozračja i zadovoljstva poslom nastavnika također je potvrđena, dok je školska klima vrlo slabo povezana s odabranim objektivnim indikatorima organizacijske učinkovitosti. Sumarno gledajući, rezultati ovog istraživanja pokazuju da je školsko, radno ozračje visoko povezano sa subjektivnim mjerama učinkovitosti, to jest s onim mjerama koje ovise o afektivnoj evaluaciji. Drugim riječima, nastavnici poistovjećuju školsko ozračje i uspješnost škole, a također, povoljna klima vodi do većeg zadovoljstva poslom. S druge strane, povezanost školskog ozračja sa izabranim, objektivnim učincima je vrlo slaba.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija