Pregled bibliografske jedinice broj: 501037
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva za 1. i 2. razred
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva za 1. i 2. razred, 2010., diplomski rad, diplomski, Učiteljski fakultet u Osijeku, Osijek, Hrvatska
CROSBI ID: 501037 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva za 1. i 2. razred
(Gender equalitiy in tekstbook and workbooks for nature and society grade 1. and 2.)
Autori
Hostić, Renata
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Učiteljski fakultet u Osijeku
Mjesto
Osijek, Hrvatska
Datum
09.06
Godina
2010
Stranica
47
Mentor
Borić, Edita
Neposredni voditelj
Škugor, Alma, sumentor
Ključne riječi
ravnopravnost; rodna osjetljivost jezika; rodni stereotipi; udžbenici i radne bilježnice prirode i društva; ilustracije muških i ženskih likova
(equality; gender sensitive language; gender stereotypes; nature and society textbooks and workbooks; illustrations of male and female characters)
Sažetak
U ovom sam radu pošla od pretpostavke da u udžbenicima i radnim bilježnicama dominira društvena nejednakost muškaraca i žena u smislu stvarne muške dominacije i ženske subordinacije u raznim sferama društvenoga života. Analizirala sam frekvencije ilustriranih muških i ženskih likova, frekvencije obraćanja i imenovanja u muškom i ženskom rodu, ali i zastupljenost zanimanja u muškom i ženskom rodu u tekstu i na ilustracijama u udžbenicima i radnim bilježnicama. Analizirala sam ukupno šest udžbenika i isto toliko radnih bilježnica od čega su tri udžbenika i pripadajuće im radne bilježnice bile za 1. razred, a tri udžbenika i preostale tri radne bilježnice bile za 2. razred. Nakon istraživanja sam zaključila da se udžbenici međusobno razlikuju. Ilustriranje muških i ženskih likova, kao i obraćanje u muškom i ženskom rodu, segmenti su u kojima ravnopravnost najviše dolazi do izražaja. Najviše sam rodnih stereotipa uočila pri imenovanju u muškom i ženskom rodu. Zanimanja muškaraca u udžbenicima i radnim bilježnicama nisu samo brojčano nadmoćnija, već su i raznovrsnija, raspoređena po školskim spremama od najniže do najviše, dok su ženska zanimanja vrlo jednolika, stereotipna i tek s pokojom suvremenom iznimkom. Da bi udžbenici i radne bilježnice bili rodno osjetljivi u njima bi pitanja trebala biti formulirana u oba roda, a likovi prikazani na način koji ne podržava rodne stereotipe odnosno koji ne govori da su određena ponašanja ili zanimanja prikladna samo za žene ili pak samo za muškarce. Ključne riječi : ravnopravnost, rodna osjetljivost jezika, rodni stereotipi, udžbenici i radne bilježnice prirode i društva, ilustracije muških i ženskih likova
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
245-0000000-3613 - Usmjerenost nastave prirode i društva na razine postignuća učenika (Borić, Edita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek