Pregled bibliografske jedinice broj: 49990
Tko su prijatelji nastavnika
Tko su prijatelji nastavnika // Školski vjesnik, 48 (1999), 1; 3-21 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni članak, znanstveni)
CROSBI ID: 49990 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tko su prijatelji nastavnika
(Who are teachers friends)
Autori
Pilić, Šime
Izvornik
Školski vjesnik (0037-654X) 48
(1999), 1;
3-21
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni članak, znanstveni
Ključne riječi
najbolji prijatelji; nastavnici; osnovne i srednje škole; obrazovanje; zanimanje; obrasci prijateljstva; socijalna distanca
(best friends; teacher's; primary and secondary school; education; vocation; friendship patterns; social distance)
Sažetak
U prvom dijelu rada najprije se iznose osvrti na neke klasične i neke suvremene siciologijske teorije, odnosno poglede o fenomenu prijateljstva. Pored ponečeg iz povijesti teorije ranih godina donosi se ponešto i iz zapisa o prijateljstvu.
Rezultati anketnog istraživanja na poduzorku nastavnika osnovnih škola (N=368) i poduzorku nastavnika srednjih škola (N=586), provedenog u Dalmaciji, iznose se u drugom dijelu članka. Svrha je istraživanja stjecanje spoznaje o obrazovnoj i socioprofesionalnoj strukturi najboljih prijatelja, odnosno o obrascima prijateljstva nastavnika u hrvatskom tranzicijskom društvu.
Rezultati su pokazali da nastavnici osnovnih škola za svoje najbolje prijatelje imaju na prvom mjestu ljude s višom školom (42 %), zatim s fakultetom (38 %), te na trećem mjestu sa srednjom školom (17 %). A po zanimanju/radnom mjestu najbolji su im prijatelji najbrojniji među kolegama osnovnoškolskim nastavnicama (38 %), potom slijede znatno manje zastupljeni službenici i stručnjaci (svaka grupa po 14 %), te na četvrtom mjestu srednjoškolski profesori (11 %). Ove četiri nemanualne kategorije daju preko tri četvrtine najboljih prijatelja. Radnici u strukturi prijatelja sudjeluju s udjelom od šest posto, a odmah potom nezaposleni s pet posto. Nitko ne prijateljuje s učenicima, a jedan nastavnik najboljeg je prijatelja pronašao u osrednjem "tajkunu".
Preko dvije trećine srednjoškolskih profesora (68 %) ima najboljeg prijatelja s fakultetskim obrazovanjem, nešto iznad desetine (12 %) s višom, a osamnaest posto s jednom od srednjih škola. Nastavnici srednjih škola jednom trećinom imaju najbolje prijatelje među kolegama srednjoškolskim profesorima, zatim više nego jedna petina (22 %) nastavnika najbolje prijateljuje sa stručnjacima, a na trećem su mjestu nastavnici (12 %) čiji su prijatelji službenici. Slijede oni čiji su prijatelji radnici s udjelom od sedam posto, te učitelji sa šest posto. Ni srednjoškolski profesori ne prijateljuju s učenicima, kao ni s tajkunima, ali četiri posto prijateljuje s nezaposlenima i nešto iznad toga sa slobodnim profesionalcima.
Nastavnici i osnovnih i srednjih škola najveću socijalnu distancu (mjerenu prijateljstvom) pokazuju prema učenicima i tajkunima, te prema poljoprivrednicima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA