Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 499893

Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija


Jugović, Ivana
Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 499893 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija
(The importance of gender roles and stereotypes in the explanation of academic achievement and vocational choices)

Autori
Jugović, Ivana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
27.12

Godina
2010

Stranica
211

Mentor
Željka Kamenov

Ključne riječi
rodne uloge; stereotipi; odabir studija; školski uspjeh
(gender roles; stereotypes; vocational choice; academic achievement)

Sažetak
Cilj istraživanja je bio ispitati ulogu stereotipa i rodnih uloga u objašnjenju obrazovnih postignuća i namjera odabira u stereotipno muškom obrazovnom području: fizici. Kao teorijski okvir rada korišten je model očekivanja i vrijednosti za objašnjenje motivacije za postignućem Eccles i suradnika/ca. U istraživanju je sudjelovalo 744 učenika/ca općih gimnazija u Zagrebu. Varijable koje su se ispitale su motivacija za fiziku, rodne uloge, stereotipi o većem talentu muškaraca u fizici i tehničkim zanimanjima te obrazovni ishodi: ocjena iz fizike na kraju školske godine, namjera odabira fizike na državnoj maturi i namjera odabira tehničkog studija. Skala rodnih uloga je konstruirana za potrebe ovog istraživanja, a pokazala se pouzdanom i valjanom mjerom rodnih uloga u adolescentskom razdoblju u hrvatskom društvenom kontekstu. Rezultati su pokazali da djevojke, unatoč boljim ocjenama iz fizike, imaju lošije procjene svojih sposobnosti i niža očekivanja uspjeha u fizici nego mladići. Motivacija je najviše doprinijela objašnjenju sva tri obrazovna ishoda, a značajnim prediktorima su se također pokazali stereotipi i rodne uloge. Prihvaćanje ženske rodne uloge (viša femininost, niža maskulinost) imalo je negativan efekt na obrazovne odabire kod oba spola, dok je prihvaćanje stereotipa imalo negativan efekt na obrazovne ishode kod djevojaka, a pozitivan kod mladića. Strukturalno modeliranje je pokazalo da je motivacija medijator u efektu rodnih uloga na namjere odabira fizike i tehničkih studija, te da je riječ o djelomičnoj medijaciji. Rodne uloge imale su izravan efekt na namjere obrazovnih odabira, ali i neizravan preko motivacije. Teorijski doprinosi ovog rada su konstrukcija nove skale rodnih uloga namijenjene adolescentskoj populaciji te ispitivanje empirijski često zanemarene uloge stereotipa i rodnih uloga u modelu očekivanja i vrijednosti. Praktični značaj istraživanja je u mogućnosti kreiranja rodno osjetljivih intervencijskih programa za mlade koji bi za cilj imali razvoj punog potencijala djevojaka i mladića, vezanog uz njihovo školsko postignuće i akademske odabire, neopterećenog tradicionalnim rodnim ulogama i rodnim stereotipima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
100-1001677-0880 - Profesionalni razvoj učitelja tijekom inicijalnog obrazovanja i pripravništva (Vizek Vidović, Vlasta, MZOS ) ( CroRIS)
130-1301422-1420 - Uloga socio-kognitivnih procesa u samoregulaciji i interpersonalnim odnosima (Kamenov, Željka, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb,
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ivana Pikić Jugović (autor)

Avatar Url Željka Kamenov (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Jugović, Ivana
Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Jugović, I. (2010) 'Važnost rodnih uloga i stereotipa u objašnjenju obrazovnog postignuća i odabira studija', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Jugovi\'{c}, Ivana}, year = {2010}, pages = {211}, keywords = {rodne uloge, stereotipi, odabir studija, \v{s}kolski uspjeh}, title = {Va\v{z}nost rodnih uloga i stereotipa u obja\v{s}njenju obrazovnog postignu\'{c}a i odabira studija}, keyword = {rodne uloge, stereotipi, odabir studija, \v{s}kolski uspjeh}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Jugovi\'{c}, Ivana}, year = {2010}, pages = {211}, keywords = {gender roles, stereotypes, vocational choice, academic achievement}, title = {The importance of gender roles and stereotypes in the explanation of academic achievement and vocational choices}, keyword = {gender roles, stereotypes, vocational choice, academic achievement}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font