Pregled bibliografske jedinice broj: 499869
Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti
Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti // Metodički ogledi: časopis za filozodiju, 13 (2006), 1; 9-29 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni članak, znanstveni)
CROSBI ID: 499869 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zablude o objektivnoj znanosti i subjektivnoj umjetnosti
(Illusions About Objective Science and Subjective art)
Autori
Huzjak, Miroslav ; Polić, Milan
Izvornik
Metodički ogledi: časopis za filozodiju (0353-765X) 13
(2006), 1;
9-29
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni članak, znanstveni
Ključne riječi
objektivnost; spoznaja; stvaranje; teorija; umjetnost; vjera; vrijednosti; znanost
(objectivity; cognition; creation; theory; art; faith; value; science)
Sažetak
Ljudsko biće doživljava sigurnost kada pretpostavlja da posjeduje dovoljno informacija kojima može predvidjeti budućnost, koje se tada ne plaši. Načini prikupljanja i tumačenja podataka o “stvarnosti” unazad nekog vremena povjerena je “objektivnoj” znanosti. Prateći, međutim, razvojni put znanstvenih koncepata, pokazuje se da je moderna znanost, kao i predmoderno mišljenje prije nje, morala izmišljati – a ne otkrivati – teorije, sustave, unutar kojih su prikupljeni podaci dobivali smisao i prediktibilnost. Primjeri tumačenja gravitacije, dvojnog valno-čestičnog karaktera svjetlosti i različitih modela atoma zbunjuju čitatelja naviknutog na jednoznačna tumačenja koja je stekao tijekom svojeg obrazovanja. Kvantna fizika je ukazala na mnoge misaone probleme, uključujući i činjenicu da samo istraživanje poremećuje sustav koji se istražuje, dovodeći tako do načela neodređenosti – zbog perciptivnih karakteristika našeg uma, moguće je opaziti samo ono što se (pre)poznaje, pa znanost zapravo istražuje samo unutar sebi dostupnih kategorija. Izuzetni pojedinci pak divergentnim mišljenjem čine isto što i umjetnici – mijenjaju perspektivu, revolucioniraju dostupne kategorije i nude novo poimanje svijeta, proizvodeći i vjeru u njih.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
UDK 165.1
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb