Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 498709

Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu


Burcar Željko
Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka


CROSBI ID: 498709 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu
(The role of the principal and its realization in the Croatian educational system)

Autori
Burcar Željko

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet u Rijeci

Mjesto
Rijeka

Datum
10.12

Godina
2010

Stranica
328

Mentor
Staničić Stjepan

Ključne riječi
Školski menadžment; instrukcijsko liderstvo; pedagoška administracija; školski ravnatelj; uloga ravnatelja; zadaće ravnatelja; poslovi ravnatelja; funkcije ravnatelja; očekivanja od ravnatelja
(School management; instructional leadership; school administration; principal role; school principal; principal tasks; principal job)

Sažetak
Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu Cilj ovog istraživanja je utvrditi što je uloge ravnatelja i kako se ona ostvaruje hrvatskom školstvu, pomoću analize obavljanja poslova. Utvrđivanjem poslova koje ravnatelji obavljaju, želio se spoznati profil radnog mjesta ravnatelja, u engleskom jezičnom području nazvan Job description ili Scope of work. Analizom dokumentacije, utvrđena je administrativna uloga ravnatelja navedena u zakonskim i podzakonskim aktima i u školskoj dokumentaciji kao i teorijska uloga navedena u recentnoj literaturi. Empirijskim istraživanjem istražena je uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu, procijenjena preko ravnateljevog djelovanja obavljanjem poslova na radnom mjestu i stavovi o ulozi ravnatelja, procijenjeni od strane potencijalnih kandidata za funkciju ravnatelja iz reda učitelja / nastavnika i stručnih suradnika U svrhu istraživanja konstruiran je anketni upitnik sa 192 varijable koje sadržavaju poslove ravnatelja i 10 informativnih varijabli o: (1) ispitaniku, (2) o školi u kojoj radi. Odgovore na tvrdnju ispitanici su davali u šest kategorija Likertove skale: (1) Uopće se ne slažem, (2) Jako se ne slažem, (3) Ne slažem se, (4) Slažem se, (5) Jako se slažem, (6) Potpuno se slažem (Bell, J. str. 165 iz Coleman i Briggs, ur. 2003.). Uzorak ispitanika namjerni je i prigodni, a obuhvatio je 119 ravnatelja, od čega 83 ravnatelja osnovnih i 36 ravnatelja srednjih škola, jer je uzorak ravnatelja za potrebe dijela istraživanja i stratificiran, kao i uzorak ispitanika 120 potencijalnih ravnatelja ; učitelja / nastavnika i stručnih suradnika. Rezultati istraživanja H01: Rezultati istraživanja potvrđuju hipotezu H01, iz čega se može zaključiti da ravnatelji obavljaju poslove koje pred njih stavlja legislativa, a čak se može reći da legislativa ne predviđa mnoge poslove koji su istraživani anketnim upitnikom, a kojima se ravnatelji bave. Može se zaključiti da uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu ne odstupa od teorijskih opisa uloge koju pretpostavlja recentna literatura i legislativa. H02: Rezultati istraživanja ukazuju na potvrđivanje hipoteze H02, iz čega proizlazi da ne postoje razlike u poslovima ravnatelja osnovnih i ravnatelja srednjih škola i da ravnatelji osnovnih i srednjih škola pripadaju istoj populaciji. H03: Rezultati istraživanja ukazuju da se hipoteza H03, ne može u potpunosti prihvatiti ili se može djelomično odbaciti, jer postoje statistički značajne razlike između grupa ravnatelja i potencijalnih ravnatelja kod 39% analiziranih varijabli. Mjerni instrument može se sažeti sa 192 varijable na 94 varijable opisa poslova ravnatelja i kao takav moći će se koristiti u budućim istraživanjima. Rezultati istraživanja ukazuju na hijerarhijski model ostvarivanja uloge ravnatelja u sustavu odgoja i obrazovanja Republike Hrvatske, sukladno ravnateljevim poslovima preko kojih tu ulogu ostvaruje kao i model uloga ravnatelja u hrvatskom školstvu. Ravnatelji, sukladno modelu uloga u hrvatskom školstvu, ostvaruju ulogu sakupljača i djelitelja informacija, koju manifestiraju obavljajući poslove prikupljanja i dijeljenja informacija, koristeći različite medije i načine. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu komunikatora, osobe koja ostvaruje komunikaciju sa zaposlenima, učenicima, roditeljima, nadređenima i lokalnom zajednicom neposredno ili putem tehnologije. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu stratega i planera, osobe koja dugoročno i kratkoročno planira sva djelovanja u školi obzirom na resurse, zaposlene i učenike. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu izvršnog menadžera, administratora i organizatora, osobe koja menadžerskim znanjima i vještinama organizira implementaciju planova do realizacije i vrednovanja i koji predstavlja odgovornu osobu škole. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu lidera, pedagoškog voditelja i edukatora, koji u specifičnom okruženju škole gradi odnose, vodi, motivira, poučava i podržava visokoobrazovane kadrove prema isporuci obrazovnih rezultata učenika. Rezultati ostvarivanja uloge ravnatelja kao pedagoškog voditelja pokazuju najniže rezultate. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu evaluatora, osobe koja analizira, prati i vrednuje procese i rezultate. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu učenika, osobe koja trajno ulaže u razvoj svojih znanja, vještina i ponašanja. Ravnatelji u hrvatskom školstvu ostvaruju ulogu povezivača sa zajednicom, osobe koja surađuje sa zajednicom i kroz razne protokolarne poslove povezuje zajednicu i školu. Iz rezultata empirijskog istraživanja može se zaključiti kako 82, 35% (98) ravnatelja izjavljuje da njihova škola nema izjavu o misiji, od toga 85, 54% (71) ravnatelja osnovnih škola i 75% (27) ravnatelja srednjih škola. Jednako tako može se zaključiti da 61, 34% (73) škola ima moto, od toga 60, 24% (50) osnovnih škola i 63, 89% (23) srednjih škola. Ravnatelji dnevno rade duže nego što to procjenjuju potencijalni ravnatelji, AS= 8, 75 (ravnatelji) ; AS=7, 81 (potencijalni ravnatelji), kao i tjedno, AS=45, 89 (ravnatelji) ; AS=39, 75 (potencijalni ravnatelji).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Ekonomija, Pedagogija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Željko Burcar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Burcar Željko
Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka
Burcar Željko (2010) 'Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom školstvu', doktorska disertacija, Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka.
@phdthesis{phdthesis, year = {2010}, pages = {328}, keywords = {\v{S}kolski menad\v{z}ment, instrukcijsko liderstvo, pedago\v{s}ka administracija, \v{s}kolski ravnatelj, uloga ravnatelja, zada\'{c}e ravnatelja, poslovi ravnatelja, funkcije ravnatelja, o\v{c}ekivanja od ravnatelja}, title = {Uloga ravnatelja i njezino ostvarivanje u hrvatskom \v{s}kolstvu}, keyword = {\v{S}kolski menad\v{z}ment, instrukcijsko liderstvo, pedago\v{s}ka administracija, \v{s}kolski ravnatelj, uloga ravnatelja, zada\'{c}e ravnatelja, poslovi ravnatelja, funkcije ravnatelja, o\v{c}ekivanja od ravnatelja}, publisherplace = {Rijeka} }
@phdthesis{phdthesis, year = {2010}, pages = {328}, keywords = {School management, instructional leadership, school administration, principal role, school principal, principal tasks, principal job}, title = {The role of the principal and its realization in the Croatian educational system}, keyword = {School management, instructional leadership, school administration, principal role, school principal, principal tasks, principal job}, publisherplace = {Rijeka} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font