Pregled bibliografske jedinice broj: 496868
"Crni čarter" u Republici Hrvatskoj
"Crni čarter" u Republici Hrvatskoj // Pomorstvo, 24 (2010), 2; 147-164 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 496868 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Crni čarter" u Republici Hrvatskoj
(Black charter in the Republic of Croatia)
Autori
Čovo, Petar ; Mrčela, Ante ; Baričević, Hrvoje
Izvornik
Pomorstvo (1332-0718) 24
(2010), 2;
147-164
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
„Crni čarter“; Offshore kompanije; vinjeta; učinci; nadzor
(Black charter; Off-shore companies; vignette; effects; supervision)
Sažetak
Svrha i cilj ovoga rada je sistematizirati, opisati i analizirati oblike, te procijeniti razmjere zastupljenosti „crnog čartera“ u Republici Hrvatskoj i formulirati smjernice za njegovo smanjenje i suzbijanje. Nelegalno iznajmljivanje stranih plovila u našem moru, popularno nazvano „crni čarter“, ima značajan udio u sivoj ekonomiji Republike Hrvatske i državnom proračunu iz godine u godinu nanosi golemu i teško procjenjivu štetu. Prema dostupnim podacima i procjenama radi se o najmanje deset tisuća uglavnom stranih jahti i brodica koje svakog ljeta plove našim Jadranom i to u nelegalnom iznajmljivanju. Te procjene govore da u punoj turističkoj sezoni, tijekom tri ljetna mjeseca efektivnog rentiranja tih plovila, hrvatski državni proračun, samo zbog neplaćanja PDV-a i poreza na dobit izgubi više od 300 milijuna kuna. U radu je korišteno više znanstvenih metoda, među kojima induktivna i deduktivna metoda, statistička metoda i ekspertna metoda. Primijenjene metode, ukazuju na relativno visok udio zastupljenosti „crnog čartera“ u Republici Hrvatskoj i to sve do 2005. godine, kada je donesena nova Uredba o dolasku i boravku stranih jahti i brodica u hrvatskom moru, što je rezultiralo značajnim smanjenjem „crnog čartera“. Glavni problem je u tome što čarter tvrtke ne naplaćuju usluge najma na račun svoje tvrtke osnovane u Hrvatskoj, nego izravno u inozemstvo, na račun offshore tvrtki. Inozemne čarter tvrtke zlorabe instituciju privremenog uvoza i mogućnost povrata PDV-a. Najmom kod čarter tvrtki i tromjesečnim rentiranjem tako uvezenih plovila uz minimalne troškove, korisnici tih povlastica zarađivali su od 50 000 do 80 000 EUR-a. Svakako je potrebno usklađivanje hrvatskog zakonodavstva sa zakonima i standardima EU-a, što nije samo naša obveza u već pokrenutim pristupnim pregovorima, nego i nužnost, kako bi se izbjegla različita tumačenja određenih propisa i različita postupanja carinskih, poreznih i pomorskih tijela u postupanju naspram „crnom čarteru“.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport, Ekonomija
POVEZANOST RADA
Projekti:
112-1121722-3308 - KVANTITATIVNE METODE U FUNKCIJI OPTIMALNOG UPRAVLJANJA POMORSKIM SUSTAVOM (Bistričić, Ante, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Pomorski fakultet, Rijeka,
Sveučilište u Zadru
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus