Pregled bibliografske jedinice broj: 495827
Performans, akcija i ono političko
Performans, akcija i ono političko // Krležini dani u Osijeku 2009. Hrvatska drama i kazalište i društvo / Branko Hećimović (ur.).
Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2010. str. 268-281
CROSBI ID: 495827 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Performans, akcija i ono političko
(Performance art, action and political ideosphere)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Krležini dani u Osijeku 2009. Hrvatska drama i kazalište i društvo
Urednik/ci
Branko Hećimović
Izdavač
Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Grad
Zagreb : Osijek
Godina
2010
Raspon stranica
268-281
ISBN
978-953-154-950-9
Ključne riječi
performans, akcija
(performance art, action)
Sažetak
Kada Hans-Thies Lehmann (Postdramsko kazalište, Zagreb – Beograd, 2004.) propituje političke manifeste, manifestaciju kazališta, zaključuje da je kazalište danas kao javna, javno djelatna praksa izgubilo gotovo sve funkcije koje se obično zovu političkima. I nadalje eksplicira da kazalište sa svrhom klasno specifične propagande ili političke afirmacije sociološki je i politički prevladano ; kazalište kao medij prosvjećivanja o društvenim zlima jedva da još ima svoje mjesto u usporedbi s bržim i aktualnijim medijima, vijestima, magazinima, novinama. Dakle, kazališni komad, koji prvo treba, ako se ima sreće, na miru napisati, pa zatim, ako se nadalje ima sreće, i objaviti te inscenirati, najčešće dolazi na pozornicu tek kada su se javne teme već promijenile. Dakle, kazalište može samo iznimno igrati ulogu instancije društvene kritike, podija alternativne javnosti. Stoga je sasvim očito, nastavlja dalje Lehmann, da kazalištu kao mediju javnoga okupljanja u određenim slučajevima preostaje još samo moć izoštravanja svijesti o nepravdama, promicanje spremnosti na toleranciju i razumijevanje. Čini se da potpuno isto stanje stvari stoji i s akcionističkom i performans scenom danas, barem što se tiče naše situacije. Navedenu dijagnozu ilustrirat ćemo na primjeru performansâ i akcija Siniše Labrovića, Božidara Katića i Marka Markovića, izvedenima u javnim prostorima u okviru 29. Salona mladih, održanoga povodom četrdesete obljetnice '68. pod naslovnom koncepcijom Salon revolucije (4.-26. listopada 2008., HDLU, Zagreb), te povodom akcije Aplauz! Nemanje Cvijanovića, izvedenoga u okviru manifestacije Operacija: grad 28. studenoga 2008. na Cvjetnom trgu, kao i povodom niza mikropolitičkih akcija i intervencija Igora Grubića, objedinjenih pod nazivom 366 rituala oslobađanja (2008.-2009.).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)