Pregled bibliografske jedinice broj: 495584
"Onkraj teologijskog teizma". "Bog" u "filozofijskoj teologiji" Paula Tillicha
"Onkraj teologijskog teizma". "Bog" u "filozofijskoj teologiji" Paula Tillicha // Anthropos, 42 (2010), 1/2; 65-85 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 495584 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Onkraj teologijskog teizma". "Bog" u "filozofijskoj teologiji" Paula Tillicha
(„Beyond Theological Theism". "God" in "Philosophical Theology" of Paul Tillich)
Autori
Tolvajčić, Danijel
Izvornik
Anthropos (0587-5161) 42
(2010), 1/2;
65-85
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Paul Tillich; bitak sâm; nebitak; Bog; „filozofijska teologija“; konačnost; tjeskoba; „Bog iznad Boga teizma“
(Paul Tillich; Being-itself; non-being; God; „philosophical theology“; finitude; anxiety; „God above God of Theism“)
Sažetak
Nakana je ovoga rada analizirati ideju Boga u „filozofijskoj teologiji“ Paula Tillicha. Tillich, prije svega, vidi fundamentalnu povezanost između filozofijskog pitanja o „bitku“ i teologijskog pitanja o „Bogu“. Prema njemu, ontologijsko pitanje o bitku sâmom koje vodi do „Boga“ izvire iz ljudske konačnosti. U tome smislu, to pitanje mora biti postavljeno jer čovjeka „prijetnja od nebitka“ - koji on iskušava kao tjeskobu u svojoj konačnosti – nužno dovodi do pitanja o „bitku sâmom“ koji može nadvladati nebitak kao i do pitanja o hrabrosti koja može nadvladati tjeskobu. „Bitak sâm“o kojem ovdje Tillich govori je „Bog“. To također znači kako Bog nije nikakvo biće, već - kao „bitak sâm“ – mora biti mišljen kao „temelj bitka“, „bezdan bitka“ i „moć bitka“. „Bitak sâm“ jedina je moguća definicija Boga jer sve druge opcije (čak i ideja „najvišeg bića“ kojom operira „klasični teizam) od Boga čini „biće među bićima“ koje je podvrgnuto strukturi bitka. Poradi toga, „teologijski teizam“ mora biti nadiđen po čovjekovoj „hrabrosti za bitak“. „Hrabrost za bitak“ predstavlja mogućnost samopotvrde usprkos „prijetnji od nebitka“. Mi ovu prijetnju ne možemo ukloniti, ali je možemo prevladati tako da je u sebe prihvatimo. To umjesto nas ne može učiniti niti jedna religija, Crkva ili „Bog teologijskog teizma“. „Prihvaćanje nebitka“ u bitak dolazi jedino od temelja našeg bića, koji Tillich naziva „Bog iznad Boga teizma“.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija