Pregled bibliografske jedinice broj: 495368
Biskup J. J. Strossmayer kao sakupljač umjetnina i osnivanje Galerije starih majstora s obzirom na sukladna zbivanja u širem europskom kontekstu
Biskup J. J. Strossmayer kao sakupljač umjetnina i osnivanje Galerije starih majstora s obzirom na sukladna zbivanja u širem europskom kontekstu // 3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti
Zagreb, Hrvatska, 2010. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 495368 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Biskup J. J. Strossmayer kao sakupljač umjetnina i osnivanje Galerije starih majstora s obzirom na sukladna zbivanja u širem europskom kontekstu
(Bishop J. J. Strossmayer as art collector and the founding of the Gallery of Old Masters)
Autori
Dulibić, Ljerka ; Pasini Tržec, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
3. kongres hrvatskih povjesničara umjetnosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.11.2010. - 27.11.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Josip Juraj Strossmayer; Strossmayerova galerija starih majstora HAZU; sakupljanje umjetnina; tržište umjetninama u 19. st
(Josip Juraj Strossmayer; Strossmayer Gallery of Old Masters; Croatian Academy of Science and Art; art collecting; art market in the 19 century)
Sažetak
Društveni i politički prevrati s početka 19. stoljeća (Napoleonovi ratovi, raspuštanje vjerskih institucija) doveli su ne samo do novih mogućnosti sakupljanja umjetnina nego i do njihovoga prevrednovanja. Počinju se cijeniti djela primitivnih majstora, a postupno se interes sakupljača okreće ka gotovo svim stilskim razdobljima. S obzirom na sakupljačke strategije definira se i uloga muzejskih institucija koje nastoje izvrsnošću djela inspirirati živuće umjetnike i unaprijediti javni ukus ali i ilustrirati razvoj umjetnosti izlaganjem djela svake vrste. Upravo su oba načela vodila biskupa Josipa Jurja Strossmayera prilikom osnivanja Strossmayerove galerije starih majstora Hrvatske (Jugoslavenske) akademije znanosti i umjetnosti. Iako je bio zastupnik historicizma, posebice romantične obnove tradicije srednjega vijeka te je podupirao eklekticizam, historicističke stilove i slikarstvo nazarenaca, motivi koji su ga vodili u sakupljanju umjetnina čvrsto su utemeljeni u njegovoj edukativno-prosvjetiteljskoj orijentaciji. Na ovome simpoziju prezentirali bismo saznanja o biskupovoj sakupljačkoj djelatnosti na temelju istraživanja dokumentarne ostavštine biskupa Strossmayera koja se čuva u Arhivu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Istaknuli bismo kriterije koji su ga vodili pri sakupljanju umjetnina i sagledali ih u kontekstu ukusa i znanstvenih dometa 19. stoljeća. Predstavili bismo oblikovanje zbirke uvjetovano sredstvima kojima je biskup u tu svrhu raspolagao i širem kontekstu okolnosti u kojima se nalazio, istaknuli ulogu posrednika u nabavci slika (uglavnom svećenika ili slikara) te nastojanja biskupa za sistematskim prikupljanjem mišljenja njihovih savjetnika (uglavnom slikara i/ili restauratora). Fenomen sakupljanja umjetnina koji je u 19. stoljeću povezan s jačanjem ideje nacionalnog identiteta te otvaranje temeljne ustanove za sakupljanje i proučavanje djela starih majstora u Hrvatskoj, čiji je kulturni značaj prepoznat i prije otvaranja Galerije za javnost stavili bismo u kontekst sličnih nastojanja i institucija u Europi u 19. stoljeću.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-1012654-2653 - Arhitektura i štafelajno slikarstvo u Hrvatskoj od 16. do 18. stoljeća (Marković, Vladimir, MZOS ) ( CroRIS)
203-2032635-0568 - Strossmayerov europeizam u politici i umjetnosti (Slišković, Slavko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti,
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
Profili:
Ljerka Dulibić
(autor)