Pregled bibliografske jedinice broj: 492840
Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece
Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece // 2. znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom : zbornik radova / Kolesarić, Vladimir (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2010. str. 67-84 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 492840 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj uvjeta odrastanja na školski uspjeh zlostavljane djece
(Effects of Growing up Conditions on School Success in Abused Children)
Autori
Bilić, Vesna ; Rafajac, Branko ; Ljubin Golub, Tajana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
2. znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom : zbornik radova
/ Kolesarić, Vladimir - Osijek : Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2010, 67-84
ISBN
978-953-314-024-7
Skup
Znanstveno stručni skup Nasilje nad djecom i među djecom (2 ; 2008)
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 27.11.2008. - 29.11.2008
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
zlostavljanje djece; školski uspjeh
(abused children; school success)
Sažetak
U ovom radu analizira se kako zlostavljački roditeljski postupci i uvjeti odrastanja u strahu i/ili nekonzistentnom, nestabilnom i destimulirajućem obiteljskom ozračju imaju potencijal otežati razvoj ili narušiti različite sposobnosti djeteta važne za optimalno učenje i postizanje školskog uspjeha u različitim predmetima. U zlostavljačkim obiteljima najčešće je osjećaj sigurnosti zamijenjen strahom. Područja mozga koja kontroliraju odgovore na strah kod zlostavljane djece, pogotovo ukoliko ona razviju PTSP, mogu postati disfunkcionalna. Življenje s osjećajem konstantne prijetnje i straha blokira resurse pažnje i drži aktivnim djetetom živčani sustav što dovodi do teškoća pažnje, usredotočenosti, zapamćivanja i reproduciranja gradiva, teškoća u verbalnim intelektualnim sposobnostima, kao i teškoća učenja i planiranja te regulacije emocija. Traumatska iskustva zlostavljanja mogu zakočiti sposobnost slijednog organiziranja materijala što vodi do teškoća u verbalnom komuniciranju, obradi novih sadržaja i u njihovoj primjeni. Neadekvatna stimulacija, odnosno nedostatak pozitivnih utjecaja uzrokuje deficite u receptivnom i ekspresivnom jeziku što dodatno stvara poteškoće u jezičnim vještinama, osobito u ekspliciranju ideja te izvlačenju ključnih ideja iz dužih tekstova. Upravo su to mogući razlozi otežanog procesuiranja i pohrane verbalnih informacija, što se odražava na školsku izvedbu i rezultate. Nepredvidivost i kaotičnost u okolini odrastanja nerijetko dovode i do problemima u razumijevanju uzročno-posljedičnih veza zbog čega zlostavljana djeca imaju poteškoće u shvaćanju pojmova konstantnosti te postavljanju ciljeva učenja i planiranju aktivnosti. Zbog odrastanja u nesigurnoj i nedosljednoj okolini zlostavljana djeca sklona su umanjivanju svojih vrijednosti, tj. imaju manje samopoštovanje, osjećaju se nesposobnima za razvijanje i poduzimanje pozitivnih utjecaja i kontrole u svijetu koji ih okružuje. Sve navedeno manifestira se u njihovom školskom funkcioniranju i otežanom postizanju školskog uspjeha. Nadamo se da će osvjetljavanje mogućih uzroka pridonijeti boljem razumijevanju i kvalitetnijem postupanju prema zlostavljanoj djeci u školskoj praksi a njima osobno olakšati postizanje boljeg školskog uspjeha.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
Sažetak rada je objavlje i u: Program i sažeci izlaganja / Vladimir Kolesarić i dr. (ur.) ; str. 34-34 ; ISBN 978-953-6456-91-8.
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301422-1420 - Uloga socio-kognitivnih procesa u samoregulaciji i interpersonalnim odnosima (Kamenov, Željka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb