Pregled bibliografske jedinice broj: 491776
Kipovi bočnih oltara kapele sv. Križa u međimurskom Svetom Križu
Kipovi bočnih oltara kapele sv. Križa u međimurskom Svetom Križu // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 52 (2009), 45-52 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 491776 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kipovi bočnih oltara kapele sv. Križa u međimurskom Svetom Križu
(The statues of side altars of St. Cross in Sveti Križ in the region of Međimurje)
Autori
Nestić, Jasmina
Izvornik
Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti (0553-6707) 52
(2009);
45-52
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
kapela sv. Križa; Sveti Križ; Mala Subotica; Ivan Adam Rosemberger; Ivan Pittner; skulptura; 18. stoljeće
(chapel of st. Cross; Sveti Križ; Mala Subotica; Ivan Adam Rosemberger; Ivan Pittner; sculpture of 18th century)
Sažetak
Oltari u kapeli sv. Križa u međimurskom Svetom Križu atributivno su se nalazili u prepletu djelatnosti dvojice varaždinskih kipara XVIII. stoljeća – Ivana Adama Rosembergera i Ivana Pittnera. Na blisku suradnju dvojice kipara, ali i na otežano definiranje njihovih zasebnih opusa, prvotno je ukazala Ivy Lentić-Kugli (1969.), donoseći arhivske podatke o njihovom životu i djelatnosti na području Varaždina i njegove okolice. Novootkriveni dokument o isplati za tri izrađena oltara u kapeli sv. Križa otkrio je ime njihova donatora – Ladislava Somogyja – i vremensku odrednicu njihova nastanka (1748.). Iznova analizirani i interpretirani poznati arhivski dokumenti i izvori pomogli su u preciznijoj rekonstrukciji sudbina ovih oltara, od njihove narudžbe pa do danas. Od oltara i kipova koji su za kapelu naručeni ugovorom sklopljenim između varaždinskog poduzetnika i slikara Ivana Valentina Karchera i župnika Male Subotice, Tome Senjana, danas su preostala samo četiri drvena kipa Sv. Emerik i Sv. Stjepan s bočnog oltara sv. Ladislava i Sv. Petar i Sv. Pavao s oltara Bogorodice Sućutne. Iščitavanjem protokola kanonskih vizitacija Bekšinskog arhiđakonata došlo se do opravdanog zaključka da su upravo ovi kipovi najvjerojatnije i jedini izrađeni od svih koji se spominju u navedenom ugovoru. Gotovo istih dimenzija i postamenata, istovremenog nastanka, zamjetno su različiti u kvaliteti izvedbe i odaju rad dvojice kipara. Iako su i dalje autorski neodređeni sa sigurnošću se vezuju uz varaždinski kiparski krug sredine XVIII. stoljeća, bilo direktnim angažmanom onodobnih gradskih kipara ili utjecajima koja je tako snažna sredina širila na okolna područja. Ipak, iz atributivnih prijedloga ime Ivana Pittnera sa sigurnošću se može ukloniti, budući da su skulpture naručene i isplaćene nakon njegove smrti. Unatoč slabijoj kvaliteti i nerazriješenu autorstvu važnost dobivaju kao rijetki slučaj u opusu ove regije u kojem se pronašla arhivska dokumentacija o njihovoj narudžbi i izvedbi, i koja ih je na ovaj način učinila predmetom istraživanja i interpretacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1075 - „POVIJEST ZAŠTITE KULTURNE BAŠTINE U HRVATSKOJ U XIX I XX STOLJEĆU“ (Jurić, Zlatko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Jasmina Nestić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA: Bibliography of the History of Art