Pregled bibliografske jedinice broj: 491240
Formiranje mentalnoga leksikona u ranome razdoblju usvajanja hrvatskoga jezika
Formiranje mentalnoga leksikona u ranome razdoblju usvajanja hrvatskoga jezika // Četvrti specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga/materinskoga/stranoga jezika" / Bežen, A. ; Majhut, B. (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2010. str. 21-22 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 491240 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Formiranje mentalnoga leksikona u ranome razdoblju usvajanja hrvatskoga jezika
(Formation of a mental lexicon in early Croatian language aquisition)
Autori
Pavličević-Franić, Dunja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Četvrti specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga/materinskoga/stranoga jezika"
/ Bežen, A. ; Majhut, B. - Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2010, 21-22
ISBN
978-953-7210-33-5
Skup
Četvrti specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga/materinskoga/stranoga jezika"
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.11.2010. - 12.11.2010
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
mentalni leksikon; ranojezični diskurs; učenje i usvajanje hrvatskoga jezika
(mental lexicon; early language disourse; language learning and acquisition of Croatian)
Sažetak
Umni rječnik ili mentalni leksikon (engl. mental lexicon) nije samo leksemski popis riječi koje govornik nekoga jezika pamti, te ih više ili manje uspješno rabi u komunikaciji. U psiholingvistici tim se pojmom određuje hipotetski prostor ljudske kognicije u kojemu se isprepliću sve glasovne, gramatičke i značenjske veze. To su, dakle, ukupni podaci o riječima kojima se služimo, odnosno „skladište“ riječi jezika koji znamo i koji učimo (Erdeljac, 2009), njihovih fonoloških, morfoloških, sintaktičkih i ortografskih obilježja koja bitno određuju semantički (značenjski) aspekt riječi nekoga jezika. Budući da nije dio jezične moći, mentalni se leksikon uči i obogaćuje cijeloga života. Širenje vokabulara odnosno bogaćenje dječjega rječnika jedan je od očekivanih ishoda učenja hrvatskoga jezika u osnovnoškolskoj dobi. Uspješno ostvarenje te zadaće direktno je povezano s tzv. mentalnim leksikonom u ranoj dobi. Stoga se težište ovoga rada odnosi na upoznavanje procesa i pravila «pohranjivanja i prizivanja» riječi iz mentalne memorije, te na promišljanje svrhovitih metoda i modela usvajanja leksičkoga znanja, a ponajprije na praktičnu uporabu riječi u ranome razdoblju usvajanja hrvatskoga jezika (prepoznavanje i recepcija riječi, izgovor i pisanje, denotativno i konotativno značenje, leksičke kombinacije i kreacije).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Dunja Pavličević-Franić
(autor)