Pregled bibliografske jedinice broj: 491055
Liturgijsko-marijanski elementi u dubrovačkom glazbenom rukopisu: Cantorale fratrum BMV de Monte Carmeli iz 1755. godine
Liturgijsko-marijanski elementi u dubrovačkom glazbenom rukopisu: Cantorale fratrum BMV de Monte Carmeli iz 1755. godine // VELIKA PROTETURICA, Duhovna baština Dubrovnika posvećena Bogorodici, Zbornik radova sa znanstvenog skupa Hrvatskog mariološkog instituta Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu / Košić, Vlado (ur.).
Zagreb: Kršćanska sadašnjost, 2009. str. 313-330
CROSBI ID: 491055 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Liturgijsko-marijanski elementi u dubrovačkom glazbenom rukopisu: Cantorale fratrum BMV de Monte Carmeli iz 1755. godine
(Marian liturgical elements of music manuscripts in Dubrovnik: Cantorale fratrum BMV de Monte Carmelo from 1755)
Autori
Koprek, Katica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, pregledni
Knjiga
VELIKA PROTETURICA, Duhovna baština Dubrovnika posvećena Bogorodici, Zbornik radova sa znanstvenog skupa Hrvatskog mariološkog instituta Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Urednik/ci
Košić, Vlado
Izdavač
Kršćanska sadašnjost
Grad
Zagreb
Godina
2009
Raspon stranica
313-330
ISBN
978-953-11-0537-8
Ključne riječi
Blažena Djevica Marija, „Braća BDM od gore Karmela“, karmelićani, Dubrovnik, liturgija, liturgijsko-glazbeni repertoar, gregorijanski napjev
(Blessed Virgin Mary, "Brothers of the Blessed Virgin Mary Mount Caramel, Carmelites, Dubrovnik, liturgy, liturgical music repertoire, Gregorian chant)
Sažetak
Istraživanje jedinstvenog primjerka glazbenog rukopisa „Cantorale fratrum BMV de monte Carmeli“ iz 1755. godine, koji se čuva se u biblioteci Male braće u Dubrovniku na signaturi 456., sastoji se od pokušaja da se rekonstruira činjenica kako su karmelićani, koji se dijele na reformirane ili bosonoge (naziv ima asketsko značenje!) i one koji su nastavili slijediti uhodanu tradiciju, putem gregorijanskog pjevanja davali „prvenstvo“ liturgijskom štovanju Blažene Djevice Marije. Pobožnost prema Majci Kristovoj u redu „Braće BDM od gore Karmela“, imala je još od davnina, osobite liturgijske odjeke u časoslovu ali i u euharistijskome slavlju. Ukazavši na marijansko podrijetlo Reda kao i njegovu posvećenost Blaženoj Djevici Mariji, autorica prije svega želi utvrditi liturgijsko-glazbene odrednice koje obilježavaju spomenuti Cantoral braće Blažene Djevice Marije od gore Karmela, slijedeći unutarnji „govor” samoga rukopisa. Nakon temeljitih liturgijskih, tekstualnih i glazbenih analiza repertoara Cantorala uglavnom himničkog karaktera, vidljivo je da pisar nije imao namjeru stvoriti glazbeno-liturgijski kodeks, nego pjevački priručnik. Komparacijom liturgijsko glazbenih kodeksa slične sadržajne, i u širem smislu shvaćene karmelićanske provenijencije „Directorium chori“, te analize repertoara, njihovih napjeva tijekom liturgijske uporabe proizlazi da „Cantorale fratrum BMV de monte Carmeli“ predstavlja prijepis takvih liturgijskih knjiga, tj. rezultat kompilacije repertoara prilagođene za praktičnu upotrebu onome koji je glazbeni repertoar Reda već dobro poznavao. Zbog toga je Cantoral jedan od svjedoka povijesnog kontinuiteta takvih vrsta liturgijsko-glazbenih knjiga i obreda unutar Reda. Važnim i zanimljivim za povijest Cantorala, čini se pitanje proizašlo iz samog naslova kodeksa koji točno određuje njegovu pripadnost: „Cantorale fratrum BMV de monte Carmeli“. Autorica ukazuje na postojanje jedne nedovoljno istražene povijesne veze Reda braće BDM od gore Karmela i grada Dubrovnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Znanost o umjetnosti