Pregled bibliografske jedinice broj: 489657
Privremene razlike i učinci privremenih razlika na objektivnost financijskog izvještavanja u Federaciji BiH i RH
Privremene razlike i učinci privremenih razlika na objektivnost financijskog izvještavanja u Federaciji BiH i RH // "Međunarodni standardi u sektoru financija i računovodstva vs. nacionalna praksa" / Augustin Mišić (ur.).
Mostar: Augustin Mišić, 2009. str. 107-138 (predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), ostalo)
CROSBI ID: 489657 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Privremene razlike i učinci privremenih razlika na objektivnost financijskog izvještavanja u Federaciji BiH i RH
(Temporary differences and effects of temporary differences on the objectivity of financial reporting in the Federation of BiH and the Republic of Croatia)
Autori
Anić-Antić, Paško ; Idžojtić, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), ostalo
Izvornik
"Međunarodni standardi u sektoru financija i računovodstva vs. nacionalna praksa"
/ Augustin Mišić - Mostar : Augustin Mišić, 2009, 107-138
Skup
IV. Međunarodni simpozij "Međunarodni standardi u sektoru financija i računovodstva vs. nacionalna praksa"
Mjesto i datum
Međugorje, Bosna i Hercegovina, 24.09.2009. - 25.09.2009
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
privremene razlike; porez na dobit; financijski izvještaji
(temporary differences; income taxes; financial statements)
Sažetak
Porez na dobit je financijska obveza poreznog obveznika čiji se godišnji iznos utvrđuje u Prijavi poreza na dobit (Obrazac PD) odnosno, za subjekte Federacije BiH, kroz obrazac porezne bilance (Obrazac PB-DOB). Istodobno, porez na dobit stavka je u Računu dobit i gubitka i predstavlja iznos koji se pri utvrđivanju neto dobiti odbija od dobiti prije poreza. Međutim, ako su poreznom obvezniku (trgovačkom društvu) u poreznom razdoblju nastale privremene razlike, ili ako su mu ukinute ranije nastale privremene razlike, ili ako su mu u istom poreznom razdoblju privremene razlike i nastale i ukinute, iznos poreza na dobit koji treba biti iskazan u Računu dobiti i gubitka a koji se pri utvrđivanju neto dobiti odbija od dobiti prije poreza nije istovjetan iznosu poreza na dobit iz Prijave poreza na dobit. Podatak o porezu na dobit sadržan u Računu dobit i gubitka tada je manji od podatka o porezu na dobit utvrđenom u Prijavi poreza na dobit ili je veći od njega. Naime, u tome slučaju porezni obveznik pri utvrđivanju iznosa poreza na dobit koji je iskazan u Računu dobiti i gubitka, a koji se pri utvrđivanju neto dobiti odbija od dobiti prije poreza, treba postupati u skladu s načelima izraženim u Međunarodnom računovodstvenom standardu 12 Porez na dobit (za subjekte koji po Zakonu o računovodstvu primjenjuju MRS/MSFI) odnosno u skladu s načelima izraženim u Hrvatskom standardu financijskog izvještavanja 14 Vremenska razgraničenja (za subjekte u RH koji po Zakonu o računovodstvu primjenjuju HSFI). U ovim računovodstvenim standardima nisu propisana načela za utvrđivanje porezne osnovice već suprotno, načela za postupanje u računovodstvu u slučaju kada porezni propisi koji se moraju primjenjivati za svrhe poreza odstupaju od računovodstvenih načela koji se primjenjuju za svrhe financijskog izvještavanja. Za subjekte u RH to vrijedi za sva razdoblja nakon 1. siječnja 2008. godine od kada se i primjenjuje važeći Zakona o računovodstvu (Nar. novine, br. 109/07). Vrijedilo je to i za ranija razdoblja samo po prijašnjim zakonima o računovodstvu. U tim ranijim razdobljima nisu postojali HSFI, ali to nije relevantno jer između načela iz MRS-a 12 i HSFI-a 14 nema baš nikakvih razlika, a zakoni o računovodstvu koji su ranije bili na snazi također su obvezivali na primjenu MRS-a 12. Međutim, primjenu tih ranijih zakona o računovodstvu nitko nije kontrolirao. Budući da primjenjivanje odnosno neprimjenjivanje MRS-a 12 nema baš nikakav utjecaj na poreznu osnovicu odnosno poreznu obvezu, a njihovu primjenu po ranijim zakonima o računovodstvu nitko nije kontrolirao, mnogi poduzetnici (trgovačka društva) nisu niti primjenjivali računovodstvena načela o obuhvatu poreznih učinaka privremenih razlika, jer nije niti bilo nepovoljne posljedice (sankcije). To su primjenjivali u pravilu samo oni čiji su financijski izvještaji podlijegali obveznoj reviziji. Temeljem Zakona o računovodstvu (Nar. Novine, br. 109/07), poduzetnik u RH od 1. siječnja 2008. godine, dužan je primjenjivati navedene računovodstvene standarde, temeljem čl. 12. i 13. Zakona o računovodstvu (Nar. novine, br. 109/07), pod prijetnjom novčane kazne za prekršaj po čl. 32. Zakona o računovodstvu. Nadzor i toga obavlja Ministarstvo financija – Porezna uprava, dakle praktično iste osobe koje su ovlaštene i za nadzor pravilnosti obračunavanja i plaćanja poreza. Prema tome, poduzetniku nije dovoljno pravilno postupiti za porez, ako istodobno nije pravilno postupio i prema Zakonu o računovodstvu. Dakle, suštinska promjena nije u obvezatnosti primjene računovodstvenih načela o obuhvatu poreznih učinaka privremenih razlika, nego u uvođenju nadzora primjene Zakona o računovodstvu, što znači mogućnosti pokretanja prekršajnog postupka i plaćanja ne malih novčanih kazni. Osim ove formalno – pravne, postoji i stvarna odnosno ekonomska posljedica. Posljedica nastanka i postojanja privremenih razlika, čiji porezni učinci nisu obuhvaćeni po načelima iz MRS-a 12 odnosno HSFI-a 14, je podcjenjivanje ili pak precjenjivanje dobiti nakon oporezivanja. Podcjenjena ili precijenjena dobit u godini nastanka privremene razlike znači podcjenjeni ili precijenjeni kapital odnosno podcjenjenu ili precijenjenu neto imovinu (sa svim u konačnici financijskim učincima na obujam i strukturu raspoređivanja dobiti bilo zakonskog, statutarnog, po odluci uprave ili odlukom skupštine). Zapravo, konačna posljedica je u tome što financijski izvještaji nisu fer i nisu objektivni. Prema Okviru za primjenu HSFI i HSFI-u 1, prema Okviru za sastavljanje i prezentiranje financijskih izvještaja i MRS-u 1 te prema čl. 15. Zakona o računovodstvu RH, kao i prema čl. 13. Zakona o računovodstvu i reviziji u Federaciji BiH financijski izvještaji trebaju fer i istinito prezentirati financijski položaj i financijsku uspješnost. To podrazumijeva potpuno obuhvaćanje učinaka poslovnih događaja (uključivo i privremenih razlika), a ne djelomično. Djelomično obuhvaćanje poslovnih događaja ima za posljedicu skrivanje ili precjenjivanje njihovih financijskih učinaka, a i jedno i drugo je u izravnoj suprotnosti s propisanim zahtjevom o objektivnim i istinitim financijskim izvještajima.
Izvorni jezik
Hrvatski