Pregled bibliografske jedinice broj: 489654
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva // Obrazovanje za interkulturalizam : zbornik radova = Intercultural education : proceedings / Peko, Anđelka, Sablić, Marija, Jindra, Ranka (ur.).
Osijek: Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Nansen dijalog centar Osijek, 2010. str. 191-202 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 489654 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ravnopravnost spolova u udžbenicima prirode i društva
(The gender equality in the textbooks of nature and science)
Autori
Borić, Edita ; Perković, Ivana ; Hostić, Renata
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Obrazovanje za interkulturalizam : zbornik radova = Intercultural education : proceedings
/ Peko, Anđelka, Sablić, Marija, Jindra, Ranka - Osijek : Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Nansen dijalog centar Osijek, 2010, 191-202
ISBN
978-953-6965-21-5
Skup
2. Međunarodna znanstvena konferencija Obrazovanje za interkulturalizam = 2nd International Scientific Conference Intercultural education
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 30.09.2010. - 01.10.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
ravnopravnost ; rodna osjetljivost ; jezika ; rodni stereotipi ; udžbenici i radne bilježnice prirode i društva ; ilustracije muških i ženskih likova
(equality ; gender sensitive language ; gender stereotypes ; nature and science textbooks and workbooks ; illustrations of male and female character)
Sažetak
U ovom smo radu pošli od pretpostavke da u udžbenicima i radnim bilježnicama dominira društvena nejednakost muškaraca i žena u smislu stvarne muške dominacije i ženske subordinacije u raznim sferama društvenoga života. Analizirali smo ilustracije muških i ženskih likova, te frekvencije obraćanja i imenovanja u muškom i ženskom rodu ali i zastupljenost zanimanja u muškom i ženskom rodu u tekstu i na ilustracijama u udžbenicima i radnim bilježnicama Prirode i društva. Analizirali smo ukupno tri udžbenika i pripadajuće im radne bilježnice za 1. razred. Nakon istraživanja smo zaključili da se udžbenici međusobno razlikuju. Ilustriranje muških i ženskih likova, kao i obraćanje u muškom i ženskom rodu, segmenti su u kojima ravnopravnost najviše dolazi do izražaja. Najviše smo rodnih stereotipa uočili pri imenovanju u muškom i ženskom rodu. Zanimanja muškaraca u udžbenicima i radnim bilježnicama nisu samo brojčano nadmoćnija, već su i raznovrsnija, raspoređena po školskim spremama od najniže do najviše, dok su ženska zanimanja vrlo jednolika, stereotipna i tek s pokojom suvremenom iznimkom. Da bi udžbenici i radne bilježnice bili rodno osjetljivi u njima bi pitanja trebala biti formulirana u oba roda, a likovi prikazani na način koji ne podržava rodne stereotipe odnosno koji ne govori da su određena ponašanja ili zanimanja prikladna samo za žene ili pak samo za muškarce.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-245-0000000-3613 - Usmjerenost nastave prirode i društva na razine postignuća učenika (Borić, Edita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek