Pregled bibliografske jedinice broj: 488154
Uloga brajice u suvremenom društvenom kontekstu
Uloga brajice u suvremenom društvenom kontekstu, 2010. (popularni rad).
CROSBI ID: 488154 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga brajice u suvremenom društvenom kontekstu
(The Role of Braille in the Contemporary Social Context)
Autori
Fajdetić, Andrea
Izvornik
Riječ slijepih
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, popularni rad
Godina
2010
Ključne riječi
brajica; pisana komunikacija; hrvatski brajična nacionalna notacija u literarnom kontekstu
(Braille; Written Communication; Croatian Braille National Notation in the Literary Context)
Sažetak
Od same ideje o sustavu taktilnog pisma do suvremene primjene, brajica ne mijenja svoje značenje. Brajica je u svojim začetcima kreirana za slijepe i pisano komuniciranje slijepih. No, s razvojem društva i poboljšanjem položaja slijepih u društvu, kontekst u kojem se brajica rabi mijenja se. Potaknuta sve većim resursima unutar zajednice videćih i slijepih korisnika brajice, brajica preuzima nove uloge. Treba naglasiti da je razvoj i podrška unaprjeđenju brajice dinamičan proces, koji traje. Različita objektivna i subjektivna ograničenja suvremenog društva realnost su te usporavaju ostvarenje pojedinih uloga brajice: a) brajica kao program ili usluga, b) brajica kao sustav za pisano komuniciranje, c) brajica kao „alat" za uključivanje u različite sfere društvene zajednice.Brajica je u svojoj funkciji najčešće percipirana kao rehabilitacijski program, najčešće u Hrvatskoj, ili kao dio individualnog obrazovnog programa (kurikuluma, nastavnog plana i programa), najčešće u stranim državama. Rehabilitacijska funkcija dolazi do izražaja kad se brajični kôd koristi tijekom specifične rehabilitacije, pogotovo u okolnostima kasnijega gubitka vida. Brajica gubi svoju rehabilitacijsku funkciju kad osoba usvoji vještine i znanja te kompetentno koristi brajicu u pisanoj komunikaciji ili kad brajica postane primarni obrazovni i komunikacijski medij. Obrazovna se funkcija ostvaruje kad se brajica koristi u radu s učenicima ili odraslim osobama (u programima cjeloživotnog učenja) oštećena vida kao primarni obrazovni medij. U nastavi hrvatskog jezika ima važnu funkciju, jer je u nekim slučajevima prvi izbor za pisano komuniciranje i jedini obrazovni medij. Obrazovna se funkcija ostvaruje kad se brajica koristi u radu s učenicima oštećena vida, ali i sa studentima, roditeljima i stručnjacima. Obrazovna funkcija brajice ostvaruje se i kroz brajičnu pismenost, koja uključuje razumijevanje i pravilno korištenje pravila pisanja jednostavnih i složenih Brailleovih taktilnih grafema (Brailleovih taktilnih znakova), oblikovanja Brailleova teksta te razumijevanje kontekstualne primjene hrvatske nacionalne brajične notacije. Brajicu možemo promatrati kao dinamičan kôdni sustav za pisano komuniciranje, a kao i svaki drugi kôdni sustav i brajica evoluira. Uloga brajice u kontekstu pisanog komuniciranja ovisi o razvojnoj razini, tj. fazi brajične evolucije u kojoj se pojedina nacionalna brajična notacija nalazi. Brajica, rabljena kao „alat" za uključivanje u različite sfere društva, ostvaruje nekoliko različitih uloga: funkcionalnu, normativnu, pravnu, uporabnu, perceptivnu, komunikacijsku i senzibilizacijsku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Andrea Fajdetić
(autor)