Pregled bibliografske jedinice broj: 486788
Recepcija Panteona u arhitekturi baroknog razdoblja - S. Maria Rotonda kao uzor za marijanske crkve u srednjoj Europi
Recepcija Panteona u arhitekturi baroknog razdoblja - S. Maria Rotonda kao uzor za marijanske crkve u srednjoj Europi // Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne / Milinović, Dino ; Belamarić, Joško (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 105-118 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 486788 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Recepcija Panteona u arhitekturi baroknog razdoblja - S. Maria Rotonda kao uzor za marijanske crkve u srednjoj Europi
(Reception of Pantheon in baroque architecture - S. maria Rotonda as model for St. Mary churches in Central Europe)
Autori
Botica, Dubravka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne
/ Milinović, Dino ; Belamarić, Joško - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012, 105-118
ISBN
978-953-7875-01-5
Skup
Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. XII. Dani Cvita Fiskovića
Mjesto i datum
Pomena, Hrvatska, 30.09.2010. - 03.10.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Panteon; barokna arhitektura; centralne crkve; Vukovina
(Pantheon; Baroque Architecture; centralized churches)
Sažetak
Rimski Panteon, podignut početkom 2. stoljeća, jedna je od najpoznatijih građevina antičke arhitekture. Cilindar nadsvođen kupolom s pravokutnim ulaznim trijemom, svojim čistim oblicima i konstrukcijom zauzima posebno mjesto u povijesti arhitekture, gotovo kao arhetip centralnih gradnji. Odjeke Panteona tako nalazimo u brojnim primjerima u povijesti arhitekture, kod Palladia, Berninia, u revolucionarnoj arhitekturi Francuske …, gdje je uzor za oblikovanje pročelja, cilindričnog volumena građevine ili pak monumentalne kasetirane kupole. Prenamjenom pak u kršćansku crkvu Sta Maria ad Martyres, poznate i kao Sta Maria Rotonda, ova građevina postaje referencom sakralnih gradnji. U 17. i 18. stoljeću, osobito u srednjoj Europi, podižu se brojne crkve u čijem se planiranju graditelji i naručitelji ne ugledaju isključivo na arhitektonska rješenja antičke rotunde, nego ona u prvi plan dolazi kao simbolički model centralnih crkava, proizašao iz tada raširene prakse korištenja tlocrta sa snažnom simbolikom – istostraničnog trokuta, križnog oblika ili kružnice. Uz neke primjere zanimljive transformacije arhitekture Panteona iz arhitekture srednje Europe (osobito raširene u Tirolu i Bavarskoj), koje svjedoče o različitim recepcijama tog uzora, dostupnog širokom krugu naručitelja preko grafičkih predložaka, u izlaganju će biti razmatrani i primjeri iz hrvatske arhitekture baroknog razdoblja, poput župne crkve Pohoda Blažene Djevice Marije u Vukovini i župne crkve sv. Terezije u Suhopolju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-1012654-2653 - Arhitektura i štafelajno slikarstvo u Hrvatskoj od 16. do 18. stoljeća (Marković, Vladimir, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Dubravka Botica
(autor)