Pregled bibliografske jedinice broj: 486771
O jednom snu u hrvatskom kazalištu
O jednom snu u hrvatskom kazalištu // Prolog (Zagreb), 6 (1990), 19-21; 36-48 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 486771 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O jednom snu u hrvatskom kazalištu
(About one dream in the Croatian theatre)
Autori
Muhoberac, Mira
Izvornik
Prolog (Zagreb) (0555-4535) 6
(1990), 19-21;
36-48
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
san; dramaturgija; suvremena hrvatska drama; suvremeno hrvatsko kazalište
(dream; dramaturgy; Croatian contemporary drama; Croatian contemporary theatre)
Sažetak
Da bi se utvrdila vrsta odnosa između sna i kazališta i sna u kazalištu u hrvatskoj drami i kazalištu i protumačila tvrdnja da je fenomen hrvatske dramaturgije bitno i specifično povezan s fenomenom sna i snovitosti, ispitana je hrvatska dramatika i kazalište od Držićeve pjesme-potencijalne drame Čudni san, Vetranovićevih prikazanja, poetike Držićeva, Gundulićeva, Kanavelićeva, Begovića, Kamovljeva, Galovićeva, Krležina, Matkovićeva, Marinkovićeva, Brešanova, Šoljanova, Šnajderova, Jelačićeva, Bakmazova, Bakarićeva, Gavranova, Todorovićkina... djela. Naglasak je stavljen na govor šutnje hrvatske dramaturgije nastao nakon Hrvatskoga proljeća. Brešan-Violićeva Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja, Marinković-Violićev Zagrljaj, Gundulić-Kunčevićevo Prikazivanje Dubravke ljeta gospodnjeg MCMLXXIII. povezuje zajedničko, «nerealno» ishodište, zatim čin predstave-događaja odgođenih završetaka, prikazba sna u snu, san o slobodi, san o slobodnom/oslobođenu subjektu/svijesti, san o slobodnom intelektualcu, san o slobodnoj Zemlji. Detaljno se analizoira i interpretira Novakov romaneskni tekst, Novak-Violićeva adaptacija romana i predstava Miris, zlato (i) tamjan. San Novakovih Mirisa otvorio je vrata mnogim snovima hrvatskoga kazališta. Nakon premijerne izvedbe Violićeve predstave započinje se ispisivati specifično hrvatska snovita dramaturgija i događati zasanjani teatar: piše se Držićev san, prikazuje se Gundulićev san. Godina 1990. hrvatskom kazališnom snu široko otvara vrata: prikazuje se Jozefov biblijski san na Dubrovačkim ljetnim igrama, kalderonovsko-šekspirovsko-držićevsko-kanavelićevski san u Brešanovim Velikim manevrima u zagrebačkoj Komediji, oblomovski san u Gavelli, hamletovski u Osijeku, mrtvi san u Mrtvoj svadbi Teatra &TD, Agnezin san u splitskom Pustolovu. Gotovo nema predstave ni novonapisane drame u Hrvatskoj koja ne odjekuje snovitošću. Na vrata suvremenoga hrvatskoga teatra kuca jedan snažan san. Njegova će egzistencija možda jednoga dana hrvatsko kazalište odrediti kao Kazalište Sna.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti