Pregled bibliografske jedinice broj: 486071
Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača
Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača // 4. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Logopedija i izazovi novog vremena" : knjiga sažetaka
Zagreb, 2010. str. 34-34 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 486071 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sintakse znanje i dobro čitanje: strategije sintaktičkog kombiniranja kod dobrih i loših čitača
(Syntactic knowledge and successful reading: Syntactic combining strategies at good and poor readers)
Autori
Lenček, Mirjana ; Kolundžić, Zdravko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
4. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Logopedija i izazovi novog vremena" : knjiga sažetaka
/ - Zagreb, 2010, 34-34
Skup
Kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Logopedija i izazovi novog vremena" (4 ; 2010)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 22.09.2010. - 25.09.2010
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
čitanje; znanje sintakse
(reading; syntactic knowledge)
Sažetak
Čitanje je jezična aktivnosti, a teškoće čitanja i poremećaj čitanja – disleksija, su jezično utemeljene. Uloga jezičnih sastavnica u čitanju i pisanju se mijenja od početaka usvajanja ovih vještina do postizanja razine automatizacije. Većina teorijskih modela čitanja (Vellutino i Fletcher, 2005) ističe probleme u fonološkoj sastavnici i fonološkoj obradi kao okosnicu problema čitanja i središnji problem kod disleksije. Morfosintaktičko znanje je znatno manje istraženo, a podaci nekih novih istraživanja (Deacon, Parrila, Kirby, 2008) postavljaju pitanje veze fonologije i morfosintakse: uvjetuju li nedostaci u jednoj sastavnici nedostatke i u drugima ili, suprotno, morfosintaksa može predstavljati jake strane (Bryant i sur., 1998) unatoč lošoj fonološkoj obradi. S obzirom na morfosintaktičku složenost hrvatskoga jezika i poznate podatke da znanje morfosintakse olakšava čitanje i pisanje kod dobrih čitača, nastojali smo ustanoviti kakva je sintaktička kompetencija djece na zadacima kombiniranja riječi i slaganja u rečenice. Ispitana su djeca četvrtih razreda osnovne škole i to skupina prijevremeno rođene djece koja su postizala loše rezultate na mjerama čitanja i kontrolna skupina ispitanika čije je čitanje uredno. Rezultati su pokazali da se prijevremeno rođena djeca (loša na mjerama čitanja) statistički značajno razlikuju od urednih čitača na mjerama sintaktičke kompetencije. Razlike su se pokazale i u oblikovanju rečenica, a što su pokazali rezultati kvalitativne analize. Omjeri kategorija: (1) prototipne, (2) ispravne, ali stilskih obilježeni poredak, (3) negramatična kombinacija također pokazuje značajne razlike dobrih i loših čitača. Svrha je prikaza rezultata istraživanja razvoj dijagnostičkih zadataka kao i postupaka za poboljšanje sintaktičke kompetencije u vidu preduvjeta uspješnoga čitanja i pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb