Pregled bibliografske jedinice broj: 48292
Veze srednjoazijskih prostora s hrvatskim srednjovjekovljem
Veze srednjoazijskih prostora s hrvatskim srednjovjekovljem // Migracijske teme, 15 (1999), 1-2; 15-34 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 48292 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Veze srednjoazijskih prostora s hrvatskim srednjovjekovljem
(Connections between Central Asia and Mediaeval Croatia)
Autori
Heršak, Emil ; Lazanin, Sanja
Izvornik
Migracijske teme (0352-5600) 15
(1999), 1-2;
15-34
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
podrijetlo; etničnost; Hrvati; Evrazija; antemurale Christianitatis; Avari
(origin; ethnicity; Croats; Eurasia; antemurale Christianitatis; Avars)
Sažetak
U članku se opisuje razvitak hrvatske predodžbe o vlastitom podrijetlu, poglavito u odnosu na srednjoazijski ili srednjoevrazijski svijet. Na južnom rubu Panonske nizine, koja tvori osobit nastavak velike evrazijske stepe, područje Hrvatske bilo je u prošlosti često izloženo raznim prodorima nomadskih naroda s istoka. Dakako, najstarije prodore s istoka u doba početne indoevropeizacije (utjecaji na eneolitsku vučedolsku kulturu i sl.) još se ne mogu uvrstiti u tu shemu. Tek ťskitskokimerijski fenomenŤ u rano željezno doba označava početak modela azijskih najezdi, koje su zahvatile i hrvatski prostor. Na kraju stare ere stići će i Jazigi i ini Sarmati, a na prijelazu iz antike pokret Huna stvorit će stereotip prema kojem će suvremenici doživjeti iduće provale Bugara i Avara, tijesno povezane za slavenske seobe, poslije i seobu Mađara, te napokon i tatarsko-mongolsku najezdu. Iako bitno dukčiji po tipu, kasniji osmansko-turski prodor koji će imati krupne posljedice za Hrvatsku također se može razmotriti kao dio ukupne slike o azijskim odnosima. Na početku osmanskih prodora, prenio se na Hrvatsku stari naziv iz doba križarskih ratova antemurale Christianitatis što je imalo dvojako značenje. S jedne strane, to je potvrda o vezi sa zapadnokršćanskim krugom, ali ťpredziđeŤ znači i nešto izvan ťmatriceŤ, pa se hrvatski prostor unekoliko pomaknuo prema Orijentu. U nastavku, autori razmatraju različite predaje o podrijetlu Hrvata. Najstarije je zapisao bizantski car Konstantin VII Porfirogenet. Riječ je o ulozi cara Heraklije u naseljavanju Hrvata i o priči o dolasku Hrvata pod vodstvom petorice braće i dviju sestara. Potonja zacijelo odražava izvornu predodžbu o podrijetlu, koja je preživjela u hrvatskoj sredini barem do sredine 10. stoljeća. Iduća predaja, zabilježena u ljetopisima iz 12. i 13. stoljeća, vodi podrijetlo Hrvata od Gota. Autori drže da je riječ o dinastičkom mitu Trpimirovića. ťGotizamŤ je zacijelo nastao prije personalne unije s Ugarskom (jer su Arpadovići imali drugi dinastički mit), a trajao je do renesanse, kada su ga zamijenila druga tumačenja - ťautohtonizamŤ ili ťilirizamŤ, pa i čista slavenska vizija. No, s početkom moderne historiografije u 17. stoljeću pozornost se opet usredotočila na Porfirogenetov opis. Zbog činjenice što se hrvatski etnonim nije mogao objasniti slavenskom etničkom osnovom, na kraju se stiglo do postavke da prvotni Hrvati možda i nisu bili slavenskoga podrijetla. Dobrano se nametnula turkijska teza, odnosno veza s pricrnomorskim Bugarima ili Hunima. Poslije je otkriće nadgrobnih natpisa u Tanaisu na ušći Dona s imenima nalik na hrvatski etnonim dalo osnovu iranskoj teoriji o podrijetlu Hrvata. Autori raspravljaju o tome i o najnovijim pokušajima da se prvobitne Hrvate traži u socijalnom sloju avarskog kaganata. Prema tom mišljenju, turkijske (avarske) i iranske interpretacije ne isključuju nužno jedna drugu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- International Bibliography of the Social Sciences (London
- UK)
- REMISIS - Revue Bibliographique sur les Migrations Internationales (Paris
- France)