Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 481597

Nedostatak odgojno poželjne komunikacije u predmetnoj nastavi


Varga, Rahaela
Nedostatak odgojno poželjne komunikacije u predmetnoj nastavi // Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize
Osijek, Hrvatska, 2010. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, stručni)


CROSBI ID: 481597 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Nedostatak odgojno poželjne komunikacije u predmetnoj nastavi
(Lack of beneficial communication in high school classrooms)

Autori
Varga, Rahaela

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni

Skup
Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 19.04.2010. - 21.04.2010

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
odgoj; komunikacija; nastava; aktivno slušanje
(education; classroom communication; active listening)

Sažetak
Odgajati znači komunicirati vrijednosti. Ostvariti obostrano zadovoljavajuću komunikaciju nije jednostavno zbog mnogobrojnih razloga koji proizlaze iz same prirode komunikacije i tradicionalnog shvaćanja nastave. Učenici i njihovi predmetni nastavnici mnogo uspješnije mogu ostvariti korektan, ali površan „profesionalni“ odnos nego komunicirati na osobnoj razini. Uzroci tomu mogu se pronaći, primjerice, u učeničkom suprotstavljanju autoritetu, nepovjerenju u obrazovni sustav, neravnomjernom odnosu moći u razredu, ali isto tako i u nastavničkoj ograničenosti resursima (odnos vremena i očekivanih postignuća), nesigurnosti pred novom on-line generacijom i odricanjem odgovornosti za odgojne ishode. Iz navedenog bi se moglo zaključiti da zanemarivanje odgoja odgovara i učenicima i nastavnicima, ali upravo u tome životnom razdoblju izrazito je važno učenike osnažiti za donošenje bitnih odluka. Dodatnu poteškoću predstavlja percipirana odvojenost nastave i životne stvarnosti. Ne uvažavanje izvaninstitucionalnih čimbenika odgoja odražava zatvorenost kurikuluma i totalitarnost obrazovnog sustava. Na nastavi se boravi, a živi se prije ili nakon nastave. Tada se naime odvijaju aktivnosti kroz koje učenici mogu zadovoljiti svoju potrebu za priznanjem, moći, zabavom i slobodom. Drugi primjer raskoraka nastave i stvarnog života se ogleda u različitim vrijednostima koje postoje u nastavi i izvanjskom okruženju. Primjerice, na nastavi se izrazito cijeni poslušnost, natjecanje, ocjena kao izvanjska motivacija, očekivano ponašanje itd., a nasuprot tome svijet rada zahtjeva razvijenu inicijativnost, timski rad, sposobnost samovrednovanja, kreativnost i inoviranje. Suprotno navedenom, odgojno poželjna komunikacija u nastavi odnosila bi se na suradničku komunikaciju usmjerenu na zajedničko traženje rješenja obrazovnih, ali i osobnih poteškoća. Za ostvarivanje suradnje nužna su dva preduvjeta – upoznavanje i stjecanje povjerenja, pri čemu bi prvi korak svakako predstavljalo aktivno slušanje. Aktivno slušati znači čuti, i to ne samo (verbalni) sadržaj poruke, već i osjećaje koji se u pozadini kriju te potrebe koje uzrokuju takve osjećaje. Razvijanjem vještine aktivnog slušanja u školi mogući su pomaci u kvaliteti komunikacije između učenika i nastavnika, među kolegama u zbornici te posebice među samim učenicima. U multikulturalnom svijetu pluralističkih vrijednosti iznimno je bitno poticati prijateljske odnose temeljene na prihvaćanju različitosti s ciljem smanjenja vršnjačkog nasilja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
245-1221170-1041 - Potreba novog položaja učenika u nastavi i izvan nastave (Peko, Anđelka, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek

Profili:

Avatar Url Rahaela Varga (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Varga, Rahaela
Nedostatak odgojno poželjne komunikacije u predmetnoj nastavi // Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize
Osijek, Hrvatska, 2010. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, stručni)
Varga, R. (2010) Nedostatak odgojno poželjne komunikacije u predmetnoj nastavi. U: Kriza odgoja i/ili odgoj u vrijeme krize.
@article{article, author = {Varga, Rahaela}, year = {2010}, keywords = {odgoj, komunikacija, nastava, aktivno slu\v{s}anje}, title = {Nedostatak odgojno po\v{z}eljne komunikacije u predmetnoj nastavi}, keyword = {odgoj, komunikacija, nastava, aktivno slu\v{s}anje}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, author = {Varga, Rahaela}, year = {2010}, keywords = {education, classroom communication, active listening}, title = {Lack of beneficial communication in high school classrooms}, keyword = {education, classroom communication, active listening}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font