Pregled bibliografske jedinice broj: 477115
Učinak socioekonomskog statusa na obrazovno postignuće učenika: Primjer PISA istraživanja, Hrvatska 2006.
Učinak socioekonomskog statusa na obrazovno postignuće učenika: Primjer PISA istraživanja, Hrvatska 2006. // Revija za socijalnu politiku, 17 (2010), 2; 179-196 doi:10.3935/rsp.v17i2.918 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 477115 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Učinak socioekonomskog statusa na obrazovno postignuće učenika: Primjer PISA istraživanja, Hrvatska 2006.
(Effect of Socioeconomic Status on Students’ Sducational Achievement: the Example of PISA Study, Croatia 2006)
Autori
Gregurović, Margareta ; Kuti, Simona
Izvornik
Revija za socijalnu politiku (1330-2965) 17
(2010), 2;
179-196
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
socioekonomski status; obrazovno postignuće; OECD PISA; Hrvatska; hrvatske regije
(socioeconomic status; educational achievement; OECD PISA; Croatia; Croatian regions)
Sažetak
Socioekonomski status pojedinca ima utjecaj na gotovo sve sfere njegova/ njezina života, uključujući i obrazovanje. Cilj je ovoga rada utvrditi i objasniti povezanost socioekonomskog statusa obitelji učenika i njihovog obrazovnog postignuća. Rad se temelji na OECD - PISA međunarodnom istraživanju provedenom u Hrvatskoj 2006. godine na uzorku od 5 209 petnaestogodišnjih učenika srednjih škola. U radu su korišteni ispitni rezultati učenika iz prirodoslovne pismenosti, kao i varijable i indeksi socioekonomskog statusa konstruirani od strane OECD-a. Prikazane su distribucije pojedinih varijabli vezanih uz utvrđivanje socioekonomskog statusa, kao što su obrazovanje roditelja, mjesečni prihodi kućanstva, novčana izdvajanja za obrazovne potrebe i obiteljski obrazovni resursi te njihove razlike s obzirom na hrvatske regije. Multiplom regresijskom analizom potvrđena je povezanost socioekonomskih indikatora s uspjehom učenika na ispitu iz prirodoslovlja. Prediktorski model sastavljen od tri indeksa (najviši međunarodni socioekonomski indeks zanimanja, indeks obiteljskih obrazovnih resursa i indeks posjedovanja kulturnih dobara) i četiri varijable (prosječni mjesečni prihodi kućanstva, prosječni mjesečni izdaci za obrazovanje, broj knjiga u kućanstvu i najviši stupanj obrazovanja roditelja) tumači 23% ukupne varijance postignuća iz prirodoslovne pismenosti. Drugi model s uključenom regijom stanovanja dodatno pridonosi za 1% upućujući na značajnu povezanost obitavanja u pojedinoj regiji s postignućem u prirodoslovlju. Zaključak je ovoga rada da je socioekonomski status (uz regionalnu pripadnost) značajan prediktor obrazovnog postignuća te je on važan faktor u analizama i interpretacijama ispitnih rezultata PISA istraživanja, iako bi za Hrvatsku bila potrebna adaptacija PISA indeksa kako bi oni vjerodostojnije predstavljali podatke. Preporučljiva je kontinuirana analiza ispitnih rezultata prikupljenih PISA istraživanjem u kojoj će se, uz neke općenite pokazatelje obrazovnog uspjeha, kao što su obrazovni sustav, kvalifi ciranost profesora i školska infrastruktura, u obzir uzimati i socioekonomski status učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
076-0762385-1516 - Interkulturni pristup etničkoj različitosti i identitet: Hrvatska – Europa (Čačić-Kumpes, Jadranka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za migracije i narodnosti, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Francis
- International Bibliography of the Social Sciences (IBSS)
- Social Services Abstracts
- Sociological Abstracts
- Worldwide Political Science Abstracts
- Soc. Care Online (London, UK)
- SCOPUS, GEOBASE (Amsterdam, Netherlands)
- SocINDEX (EBSCO, USA)
- Directory of Open Access Journals (Sweden)
- Soc. Science Citation Index, Soc. Scisearch, Journal Citation Reports/Soc. Sciences Edition (Philadelphia, USA)