Pregled bibliografske jedinice broj: 476443
Nastavna cjelina "Gibanje i sila" u nižim razredima hrvatskih gimnazija početkom 20. stoljeća
Nastavna cjelina "Gibanje i sila" u nižim razredima hrvatskih gimnazija početkom 20. stoljeća, 2010., diplomski rad, diplomski, Prirodoslovno - matematički fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 476443 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nastavna cjelina "Gibanje i sila" u nižim razredima hrvatskih gimnazija početkom 20. stoljeća
(Motion and force in Croatian Lower Secondary Schools at the Beginning of the 20th Century)
Autori
Andrašić, Vanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Prirodoslovno - matematički fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
2010
Stranica
71
Mentor
Vukelja, Tihomir
Ključne riječi
gimnazija; fizika; mehanika
(secondary school; physics; mechanics)
Sažetak
Početkom XX. stoljeća je u Kraljevini Hrvatskoj i Slavoniji (tj. na području pod banskom upravom) bilo 15 potpunih »srednjih« škola – 9 gimnazija i 6 realnih gimnazija. To su bile elitne obrazovne ustanove, kojih je zadaća bila pružiti učenicima široko opće obrazovanje i pripremiti ih za studij na sveučilištu ili visokoj tehničkoj školi. Prema zakonu od 1850. godine gimnazije su, kao i u ostatku Austro-Ugarske Monarhije, bile osmogodišnje škole, podijeljene na nižu gimnaziju (od I. do IV. razreda, što po dobi učenika odgovara višim razredima današnje osnovne škole, od V. do VIII.) i višu gimnaziju (od V. do VIII. razreda), a nastava je bila organizirana dvokružno, tako da se je na nižoj gimnaziji »popularnim načinom« učilo sve ono što se je na višoj gimnaziji »znanstveno predavalo«. U radu je iscrpno analizirana i kritički prikazana nastavna cjelina »Gibanje i sila« za niže razrede gimnazija, koja je bila obrađivana u IV. razredu. Osnovni izvori za analizu su bili tada aktualni program nastave fizike na nižim gimnazijama (od 1892. godine) te u to doba korišteni udžbenici fizike za niže razrede gimnazija (Wassmuth – Stožirov, 3. izdanje iz 1895. godine, te Kučerin iz 1899. godine), a u raspravi je posebna pozornost posvećena metodičkom aspektu razmatranih udžbenika. Nadalje, nastavna cjelina »Gibanje i sila« za niže razrede gimnazija s početka XX. stoljeća je, uz uvažavanje razlika u sustavu obrazovanja, sadržajno i metodički uspoređena s odgovarajućom nastavnom cjelinom, suvremenim hrvatskim nastavnim planom i programom predviđenom za istu dob učenika (VIII. razred osnovnih škola) i s njezinim prikazom u suvremenim udžbenicima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Fizika, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
119-2032635-1000 - Razvoj i uloga fizike u hrvatskom društvu 20. stoljeća (Vukelja, Tihomir, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Profili:
Tihomir Vukelja
(mentor)