Pregled bibliografske jedinice broj: 471239
Uloga kostimografije u hrvatskom kazalištu. Nastajanje, afirmacija i dosezi jedne umjetničke discipline
Uloga kostimografije u hrvatskom kazalištu. Nastajanje, afirmacija i dosezi jedne umjetničke discipline, 2010., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 471239 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga kostimografije u hrvatskom kazalištu. Nastajanje, afirmacija i dosezi jedne umjetničke discipline
(The Role of Costume Design in Croatian Theatre. The foundation, affirmation and artistic achievements of an artistic discipline)
Autori
Petranović, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
31.03
Godina
2010
Stranica
355
Mentor
Hećimović, Branko
Ključne riječi
kazališni kostim; kostimograf; kostimografija; hrvatsko kazalište
(theatrical costume; costume designer; costume design; Croatian theatre)
Sažetak
U radu se istražuju stvaralački kontinuitet i umjetnička dostignuća hrvatske kostimografije te njezin udio u povijesti hrvatskoga kazališta od samih početaka glumišne aktivnosti u Hrvatskoj, s posebnim osvrtom na mjesto i funkciju kostimografije u kazališnoj predstavi, na osobu koja se njome bavila te na profesionalni razvoj struke. Povijest hrvatske kostimografije oblikovao je i (re)definirao niz različitih (umjetničkih) osobnosti. U prvim predstavama to su bili dramski pisci, kazališni amateri i članovi vjerskih zajednica, a nakon profesionalizacije kazališta u 19. stoljeću kostimi postaju odgovornost kazališnih poduzetnika, glumaca, artističkih ravnatelja i garderobijera. Kada su 1909. kostimografski poslovi upisani u zadaće stalnog scenografa, kostimografija se i službeno našla u rukama (likovnih) umjetnika, no budući da se do sredine 20. stoljeća scenografska i kostimografska struka ne razdvajaju, prvu polovicu stoljeća obilježili su scenografi-kostimografi. Nakon Drugog svjetskog rata dolazi do uzleta nacionalne kostimografije i njezine afirmacije kao samostalne umjetničke discipline: otvara se mjesto stalnog kostimografa, poslove scenografa i kostimografa ne objedinjuje više jedna osoba, počinju se upotrebljavati pojmovi kostimograf i kostimografija, kostimograf se navodi među umjetničkim zvanjima na kazališnoj cedulji, osnivaju se obrazovne institucije za edukaciju kostimografa, kostimografijom se bavi sve veći broj (školovanih) umjetnika, a u neposrednoj kazališnoj praksi kostimografija se prihvaća kao neizostavni dio stvaranja predstave.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-2641300-2650 - Vrijeme i prostor eur. i hrv. kazališne djelatnosti glumca i redatelja Ive Raića (Bogner-Šaban, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti