Pregled bibliografske jedinice broj: 471123
Glavni oltar u franjevačkoj crkvi u Zadru : značajna narudžba bratovštine Gospe od Karmela
Glavni oltar u franjevačkoj crkvi u Zadru : značajna narudžba bratovštine Gospe od Karmela // Umjetnost i naručitelji / Gudelj, Jasenka (ur.).
Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 111-124
CROSBI ID: 471123 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Glavni oltar u franjevačkoj crkvi u Zadru : značajna narudžba bratovštine Gospe od Karmela
(The Main Altar in the Franciscan Church in Zadar : an Important Committance of the Confraternity of Our Lady of the Rosary)
Autori
Kudiš Burić, Nina ; Tulić, Damir
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Umjetnost i naručitelji
Urednik/ci
Gudelj, Jasenka
Izdavač
Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2010
Raspon stranica
111-124
ISBN
978-953-6106-88-2
Ključne riječi
Zadar, franjevačka crkva, glavni oltar, Giuseppe Diamantini, Francesco Cavrioli, Tommaso Rues
(Zadar, franciscan church, main altar, Giuseppe Diamantini, Francesco Cavrioli, Tommaso Rues)
Sažetak
Podizanje mramornih oltara na području Venecijanske republike tijekom 17. stoljeća bio je jedan od složenijih i skupljih zahvata u opremanju sakralnih prostora. Odjek suvremenih ostvarenja oltarne arhitekture u Veneciji, na istočnoj se obali Jadrana najjasnije manifestirao u Zadaru kao glavnom gradu Dalmacije. Glavni je oltar u zadarskoj franjevčkoj crkvi, započet 1668., a dovršen 1672., naručila i izgradnju financirala bogata bratovština Gospe od Karmela osnovana 1615. godine, a ukinuta 1808. u vrijeme francuske uprave. Veliki utrošak novaca, 2900 dukata, bio je opravdan željom ove udruge da za sebe i svoje članove podigne oltar kakvog do tada nije bilo ni u Zadru, niti u čitavoj pokrajni. Iz arhivskog se dokumenta doznaje ime arhitekta ove monumentalne cjeline - Baldassarea Longhene. Zadarski su naručitelji htjeli da njihov oltar bude identičan onome što ga je arhitekt netom prije podigao u venecijaskoj crkvi San Daniele. Skulptorska dekoracija zadarskog oltara može nam poslužiti kao očit primjer smjene generacija kipara na jednom spomeniku, stoga što kipove na oltaru možemo podijeliti na mramornu skulpturu s izraženim arhaizmima te na drvenu skulpturu prožetu suvremenim stilskim obilježjima u duhu kiparstva Giusta Le Courta. Mramorne kipove svetog Antuna Padovanskog i svetog Jerolima moguće je na temelju stilske analize pripisati vremešnom kiparu i dugogodišnjem Longheninom suradniku, Francescu Cavrioliju i njegovoj radionici. Mnogo kvalitetniju drvenu skulpturu, što je nekoć resila atiku oltara, možemo putem stilske analize uključiti u katalog kipara Tommasa Ruesa, koji je radio u drvu i mramoru. Pretpostaviti je, da je izbor autora oltarne pale također sugerirao arhitekt Baldassare Longhena, dok je naručitelj odabrao ikonografski sadržaj. Oltarna pala nastala između 1669. i 1672. prikazuje Gospu od Karmela sa sv. Šimunom Stockom i sv. Terezom Avilskom (444 x 208 cm) te se ovdje pripisuje slikaru Giuseppeu Diamantiniju. Bogorodica je gotovo identična onoj na prikazu Nicolò Balbi kleči pred Bogorodicom u slavi s Djetetom (1680.) u Tempio della Beata Vergine del Soccorso (La Rotonda) u Rovigu. Značaj zadarske narudžbe potvrđuje da je Diamantini već krajem sedmog i početkom osmog desetljeća 17. stoljeća bio povezan ne samo s krugom privatnih naručitelja i kolekcionara, već je imao kontakte i s naručiteljima umjetnina za sakralne prostore, odnosno njihovim predstavnicima. U ulozi naručitelja, bratovštine su odigrale značajnu ulogu u kreiranju ukusa i umjetničke tradicije zajednice u kojoj su djelovale. Ambicija da se akumulirana financijska moć bratovštine Gospe Karmelske pretvori u vizualni identitet u obliku tada najvećeg i najraskošnijeg oltara u Zadru, a po uzoru na one u Veneciji, u stvari, je širenje duhovne klime iz Metropole, preko glavnog grada Dalmacije, sve do manjih mjesta i sela na obali i u zaleđu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Napomena
Na znanstvenom skupu "XI dani Cvite Fiskovića, Umjetnost i naručitelji" Nina Kudiš Burić je imala izlaganje s nazivom "Povezane narudžbe : primjeri dviju oltarnih pala iz 17. stoljeća u Dalmaciji", a Damir Tulić izlaganje s nazivom "Naručitelj - arhitekt - suradnici : Longhenin glavni oltar u zadarskoj franjevačkoj crkvi". Zajednički članak "Glavni oltar u franjevačkoj crkvi u Zadru : značajna narudžba bratovštine Gospe od Karmela" sadrži dijelove obaju izlaganja koji se tiču navedenog oltara.
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1012654-0942 - Slikarstvo i skulptura u Istri i Hrvatskom primorju od 16. do 18. stoljeća (Kudiš, Nina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka