Pregled bibliografske jedinice broj: 470997
Bog Kantova kritičko-spekulativnoga uma
Bog Kantova kritičko-spekulativnoga uma // Govor o Bogu jučer i danas / Ančić, Nediljko Ante ; Bižaca, Nikola (ur.).
Split: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, 2005. str. 117-159 (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 470997 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Bog Kantova kritičko-spekulativnoga uma
(God according to Kant's Critical-Speculative Reason)
Autori
Tadić, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Govor o Bogu jučer i danas
/ Ančić, Nediljko Ante ; Bižaca, Nikola - Split : Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, 2005, 117-159
Skup
Govor o Bogu jučer i danas
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 21.10.2004. - 22.10.2004
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Bog; postojanje; ontologijski; kozmologijski; fizikoteologijski dokaz; um; razum; iskustvo; postulat; ideja; bogoslovlje
(God; existence; onthological; cosmological; physcial/theological proof; mind; reason; experience; postulate; idea; theology)
Sažetak
Rad obuhvaća, osim uvoda i prosudbe sa zaključkom, četiri cjeline. Prva je cjelina posvećena Kantovoj prosudbi ontologijskoga dokaza, najprije iz njegova predkritičkoga razdoblja, gdje je iznijet jedini dokazni temelj za Božje postojanje, u kojemu Kant smatra da bi se dokinulo sve mislivo odnosno sve moguće ako Bog ne bi postojao, potom prosudba ontologijskoga dokaza u Kritici čistoga uma, gdje Kant nastoji pokazati da se tim dokazom ništa ne postiže. Druga cjelina obuhvaća Kantovu prosudbu kozmologijskoga dokaza, u kojoj se razlaže odnos nužnoga i najstvarnijega bića i da kozmologijski dokaz nije ništa drugo nego prikriveni ontologijski dokaz. Treći dio obuhvaća Kantovu prosudbu fizikoteologijskoga dokaza, koji se preko kozmologijskoga, u konačnici, također svodi na ontologijski dokaz, čime je Kant osporio spekulativnomu umu svaki dokaz za Božju opstojnost. U četvrtomu dijelu govori se o Bogu kao ideji odnosno idealu čistoga uma, kako ga Kant poima, o postuliranju Božjega postojanja u praktičnomu smislu i o moralnomu bogoslovlju. Pisac rada smatra da je Kant pitanje o Bogu, što se tiče spekulativnoga uma, pretvorio u pitanje o ljudskomu umu i njegovim idejama, od kojih je i pošao, odnosno ograničio kategorijama i oblicima zrenja. Budući da se Kantov misaoni prosudbeni sustav ne može nuditi kao općevažeći sustav, pisac rada zaključuje da taj Kantov sustav nije prikladan za misaoni put do Boga i njegova postojanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija