Pregled bibliografske jedinice broj: 469823
Aspekti prirode znanosti u suvremenoj nastavi fizike
Aspekti prirode znanosti u suvremenoj nastavi fizike // Metodički ogledi - časopis za filozofiju odgoja, Vol.16 (2009), 1-2; 113-142 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 469823 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Aspekti prirode znanosti u suvremenoj nastavi fizike
(Aspects of nature of science in modern teaching of physics)
Autori
Svedružić, Antonio
Izvornik
Metodički ogledi - časopis za filozofiju odgoja (0353-765X) Vol.16
(2009), 1-2;
113-142
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
konstruktivistička nastava; priroda znanosti; tradicionalna nastava; znanstveno istraživanje
(constructive-oriented teaching; nature of science; traditional teaching; scientific research)
Sažetak
Temeljni cilj suvremenog znanstvenog obrazovanja je prirodoznanstveno opismenjavanje. Edukacijski standardi prirodnih znanosti u svijetu (AAAS, 1993 ; NRC, 1996) istiću nužnost razumijevanja prirode znanosti (NOS – Nature of Science) kao jednog od čimbenika za razvoj znanstvene pismenosti. Međutim, edukacijska istraživanja učestalo ukazuju na nepostojanje adekvatnog epistemološkog poimanja znanosti i znanstvenog istraživanja (SI – Scientific Inquire) kod učenika, ali i budućih učitelja znanosti. Kao alternativa prema funkcionalnom razumijevanju i spoznaji prirode znanstvenih znanja, u ovom se radu postavlja edukacijski konstruktivizam prožet elementima prirode znanosti koji se eksplicitno uvode u istraživačku nastavu fizike. U ovom istraživanju takav je pristup uspoređen s tradicionalnom paradigmom poučavanja i učenja znanosti. Mjereno je razumijevanje temeljnih aspekata prirode znanosti: promijenjivost znanstveni znanja, razlika između opažanja i zaključivanja, društvena i kulturna ukorijenjenost, mit znanstvene metode, kreativnost i mašta u znanstvenom poduhvatu, znanstvena teorija i znanstveni zakon, subjektivnost i objektivnost u znanosti, prije i poslije podvrgavanja raziličitim pristupima učenja znanstvenih sadržaja. Rezultati predtesta ukazuju na postojanje miskoncepcija u svim aspektima prirode znanosti (≥66%), dok je pozitivan učinak na razumijevanje prirode znanosti s obzirom na konstruktivističko eksplicitni pristup na posttestu kod eksperimentalne grupe izraženiji nego kod tradicionalne (kontrolna) grupe. Ovo istraživanje ukazalo je na: (a) postojanje tipičnih epistemoloških miskoncepcija o znanosti, (b) blago značajniju učinkovitost suvremene konstruktivistički orijentirane nastave na razumijevanje aspekata prirode znanosti i (c) neke metodološke specifičnosti mjerenja aspekata prirode znanosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- The Philosopher's Index, EJOL, DOAJ, Hrčak