Pregled bibliografske jedinice broj: 46972
Likovne kritike i polemike 50-ih godina u Hrvatskoj
Likovne kritike i polemike 50-ih godina u Hrvatskoj // Hrvatska likovna kritika 50ih - izabrani tekstovi/Craotaina Art Criticism of the 1950's - Selected Essays / Kolešnik, Ljiljana (ur.).
Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, 1999. str. 7-24
CROSBI ID: 46972 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Likovne kritike i polemike 50-ih godina u Hrvatskoj
(Art Criticism and Polemics in Croatia during the 1950's)
Autori
Kolešnik, Ljiljana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Hrvatska likovna kritika 50ih - izabrani tekstovi/Craotaina Art Criticism of the 1950's - Selected Essays
Urednik/ci
Kolešnik, Ljiljana
Izdavač
Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske
Grad
Zagreb
Godina
1999
Raspon stranica
7-24
ISBN
953-6089-09-2
Ključne riječi
likovna kritika, umjetnost, ideologija, polemike, soicjalistički realizam, apstrakcija
(art criticism, art, ideology, polemics, soicalist realism, abstract art)
Sažetak
Početkom pedesetih godina, nakon ideološkog udaljavanja bivše SFRJ od zemalja Istočnog bloka, a u skladu s politikom traženja vlastitog puta, istupima nekolicine njezinih partijskih ideologa i službeno je proklamirana (realtivna) autonomija duhovnog stvaralaštva. Tezi o umjetnicima kao inžinjerima ljudskih duša i o umjetnosti kao bitnom sredstvu formiranja socijalističke svijesti, suprotstavljen je pledoaje za umjetnost kao autonomnu ljudsku djelatnost područje proizvođenja novih, do tad nepostojećih značenja što ih nije moguće vrednovati (samo) idološkim kriterijima.
Iako su konkretne umjetničke manfestacije danomice potvrđivale epizodnu ulogu socrealizma u hrvatskoj umjetnosti, oslobađanje od njegova utjecaja na području teorije i kritike klikovnih umjetnosti teklo je sporije. Rekonstrukcija modernizma i institucionalno preoblikovanje svijeta hrvatske umjetnosti 50ih godina praćno je brojnim polemikama koje su to razdoblje učinile najživljim i presudnim za daljnji razvoj događaja na domaćoj likovnoj sceni Istovremeni i brojni istupi umjetnika vrlo različitih estetskih i oblikovnih opredjeljenja (u rasponu od geometrijska apstrakcije do kasnih odjeka predratnih iskustava pariške škole), postavili su niz pitanja o svrsi i ulozi umjetnosti u društvu oko kojih su se dotad neviđenom žestinom lomila oštra kritčarska koplja. Određenje mjesta, smisla i značenja apstraktne umjetnost pokazalo se pritom najznačjnijim i najvećim kamenom kušnje hrvatske likovne kritike 50-tih godina. S obzirom na nastojanje da se o svim kulturnim problemima raspravlja pred očima javnosti, likovna kritika igra u tom razdoblju ulogu polja otovrenog sučeljavanja različitih estetskih koncepcija i različitih poetika čime je značajno utjecala na cjelokupni proces deideologizacije hrvatske likovne umjetnosti druge polovine 20. stoljeća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
00200104
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Ljiljana Kolešnik
(autor)