Pregled bibliografske jedinice broj: 467745
Franjevci u Slavoniji: vjerska, prosvjetna i kulturna misija
Franjevci u Slavoniji: vjerska, prosvjetna i kulturna misija // Slavonija, Baranja i Srijem. Vrela europske civilizacije.Sv. 1 / Kusin, Vesna ; Šulc, Branka ; Andrić, Stanko (ur.).
Zagreb: Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske ; Galerija Klovićevi dvori, 2009. str. 315-334 (pozvano predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 467745 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Franjevci u Slavoniji: vjerska, prosvjetna i kulturna misija
(Franciscans in Slavonia: Religious, Educational and Cultural Mission)
Autori
Hoško, Franjo Emanuel
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Slavonija, Baranja i Srijem. Vrela europske civilizacije.Sv. 1
/ Kusin, Vesna ; Šulc, Branka ; Andrić, Stanko - Zagreb : Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske ; Galerija Klovićevi dvori, 2009, 315-334
ISBN
978-953-271-027-4
Skup
Slavonija, Baranja i Srijem : vrela europske civilizacije
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 27.04.2009
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Slavonija; franjevci; heterodoksni kršćani; tridentska obnova; jozefinizam; Hrvatska provincija sv. Ćirila i Metoda
(Slavonija; Franciscans; heterodox Christians; Trident renewal; Josephinism; Croatian province of St. Cyril and Methodius)
Sažetak
Život i primjer sv. Franje Asiškoga (1181./2.-1226.) iz talijanskoga gradića Assisija snažno su - i u Crkvi i u društvu - opečatili svoje vrijeme kao i buduća stoljeća izazvavši osibit franjevački pokret. Franjo je naime, povijesno, pružio kršćansku, svetačku sintezu feudalno-viteškoga i tek probuđena srednjovjekovnog građanstva u počecima visokoga srednjeg vijeka. Poznavao je, i u vlastitome životu osjetio, međusobnu oporbu gradskih općina i njihovu suprotstavljenost feudalcima. Isto tako je bio svjestan neuvjerljivosti Crkve koja se je suočila s brojnim heterodoksnim evanđeoskim pokretima kojima je društvena osnovica bila onovremeno građanstvo. Stvaralački je preobrazio tu višestruku suprotstavljenost novim odnosima po pravilima evanđeoskoga bratstva u suživot, dostatan da bude osnovica mira i napretka. Bratstvom je bio živa kritika tih višestrukih antagonizama u ondašnjem društvu. Sa svojim pokretom svrstao se uz zapostavljene društvene slojeve svojega vremena ; bili su to "minores", manji, tj. pučani, a na drugoj su strani ostali maiores, veći, tj. velikaši i patriciji. Tako je pružio rješenje društvenoj i političkoj krizi, a vjernošću Evanđelju, osobito evanđeoskom siromaštvu, i apostolskim djelovanjem ponudio je izlaz iz vjerske i crkvene krize jer je Crkva u to vrijeme i sama bila opterećena feudalizmom, moću i bogatstvom, a razdirana heterodoksnim kršćanskim skupinama izniklim iz onovremenih evanđeoskih pokreta. Služenjem poslanju Crkve Franjo im je bio efikasna negacija. Tu misijsku, poglavito pučku, značajku franjevačkoga pokreta izražava drevno načelo: "Non sibi soli vivere, sed et aliis proficere", tj. „Ne živjeti samo sebi, nego i drugima koristiti." Misijska ukorijenjenost franjevaca, osobito u mali svijet, posvuda je njihova prepoznatljiva značajka. To će na sasvim uočljiv način postati prepoznatljivom značajkom hrvatskoga franjevca, napose tijekom turske okupacije naših krajeva. Kako je turska vlast najdulje trajala u Bosni i Hercegovini, ta je vlastitost lako prepoznatljiva u liku bosanskoga i hercegovačkog franjevca, ali je u prošlosti i u sadašnjosti ona uočljivo svojstvo hrvatskih franjevaca, a tako i u Slavoniji i hrvatskom Podunavlju. Štoviše, služenje poslanju Crkve je raspoznajna je oznaka "hrvatskoga franjevaštva", kamen kušnje njegove vjerodostojnosti, čimbenik njegove vitalnosti i provjereni preduvjet njegove obnove. Potvrđuje to i prošlost franjevaca u Slavoniji, kako ona davna tako nedavna. Raznolika je, bogata zbivanjima, zanimljiva zbog mnogih mijena. Od dolaska u Slavoniju pa sve do naših dana franjevci su više puta preusmjeravali prvotne zadaće u svom djelovanju, a i način svoga života da bude u skladu sa zadaćom služiti poslanju Crkve u naviještanju evanđelja, u želji da tako potvrde bratstvo s narodom kojem pripadaju ; to im je omogućila malenost, tj. istinska povezanost s onima kojima su upravljali svoje služenje. Kad su vanjski čimbenici i nutarnji zamor mijenjali franjevačko djelovanje i život, franjevci su se opirali promjenama do one mjere koja nije postavljala u pitanje njihovu prisutnost ; prilagođavali su se u svojoj malenosti onoliko koliko je neophodno da bi i u lošim okolnostima djelovali za dobro naroda s kojim ga je bratstvo neodjeljivo povezalo.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Filologija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-2263053-0901 - Franjevačka književna i književnojezična baština Istre i kvarnerskoga područja (Srdoč-Konestra, Ines, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Franjo Emanuel Hoško
(autor)