Pregled bibliografske jedinice broj: 465279
Drmeš, dar i bećarac: O svadbenom repertoaru guca Karlovačkog Pokuplja
Drmeš, dar i bećarac: O svadbenom repertoaru guca Karlovačkog Pokuplja // Izazov tradicijske kulture: Svečani zbornik za Zoricu Vitez / Ceribašić, Naila ; Marks, Ljiljana (ur.).
Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2009. str. 58-78
CROSBI ID: 465279 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Drmeš, dar i bećarac: O svadbenom repertoaru guca Karlovačkog Pokuplja
(The drmeš-dance, the giving of gifts-song, and the bećarac- song: On the guci-players' wedding repertoire in the Karlovačko Pokuplje region)
Autori
Marošević, Grozdana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Izazov tradicijske kulture: Svečani zbornik za Zoricu Vitez
Urednik/ci
Ceribašić, Naila ; Marks, Ljiljana
Izdavač
Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF)
Grad
Zagreb
Godina
2009
Raspon stranica
58-78
ISBN
978-953-6020-47-8
Ključne riječi
folklorna glazba, Karlovačko Pokuplje, guci (svirači), svadba, drmeš, pjesma uz darivanje mladenke, bećarac
(traditional folk music, Karlovačko Pokuplje region, guci (fiddlers), wedding, drmeš-dance, giving of gifts-song, bećarac-song)
Sažetak
Tekst je plod terenskog istraživanja i proučavanja izvora o tradicijskoj kulturi Karlovačkog Pokuplja. Autorica iscrpno analizira dio glazbene sastavnice svadbe koji je povjeren sviračima te ga prati i interpretira povezano s promjenama pojedinih segmenata svadbenih običaja i glazbene prakse od 19. stoljeća do danas. Guci su najprošireniji naziv za svirače Karlovačkog Pokuplja jer su u njihovu sastavu u 19. i početkom 20. stoljeća bila zastupljena samo gudačka glazbala: dvije gusle (violine) i gudački bajs (trostruni bas), kojima se tijekom prvih desetljeća 20. stoljeća, pridružio i beglajt (tambura bugarija), a nakon Drugoga svjetskog rata i harmonika. Pisani izvori iz 19. i 20. potvrđuju važnost njihova sudjelovanja na svadbama, ali uglavnom ne navode repertoar koji su izvodili. Od repertoara uže vezanoga uz svadbeni kontekst, koji je zabilježila u suradnji s pet skupina svirača srednje i starije generacije, a koji se izvodio otprilike od kraja tridesetih do početka sedamdesetih godina 20. stoljeća, autorica posebnu pozornost obraća svirci uz drmeš, varijantama dara – pjesme koja se pjevala u obredu darivanja (i kojom se izazivao plač mladenke) te bećarcu (kojim se provodio obred darivanja svirača).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Grozdana Marošević
(autor)