Pregled bibliografske jedinice broj: 465139
Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti
Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti // Kosta Strajnić, život i djelo / Ivan Viđen (ur.).
Dubrovnik : Zagreb: Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku ; Institut za povijest umjetnosti, 2009. str. 30-49
CROSBI ID: 465139 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kosta Strajnić i ideja nacionalnog stila u umjetnosti
(Kosta Strajnić and idea of national style in art)
Autori
Srhoj, Vinko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Kosta Strajnić, život i djelo
Urednik/ci
Ivan Viđen
Izdavač
Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku ; Institut za povijest umjetnosti
Grad
Dubrovnik : Zagreb
Godina
2009
Raspon stranica
30-49
ISBN
978-953-6316-75-5
Ključne riječi
Kosta Strajnić, Vidovdanski hram, Ivan Meštrović, jugoslavenski nacionalizam, Dubrovnik
(Kosta Strajnić, National style, Vidovdan Temple, Ivan Meštrović, Yugoslav nationalism, Dubrovnik)
Sažetak
Rad razmatra djelovanje umjetničkog kritičara i publiciste Koste Strajnića pred Prvi svjetski rat, tijekom rata i u međuratnom razdoblju. Strajnić tada pristaje uz nacionalno-romantičnu struju naše moderne umjetnosti koja kroz djelovanje udruženja Medulić i Ivana Meštrovića propagira ideju nacionalnog stila ili rasnog izraza, koju je moguće provesti na političkoj i kulturnoj podlozi jugoslavenskog ujedinjenja. Suprotstavljajući se ideji da umjetnost može biti anacionalna, smatra gotovo cjelokupnu umjetnost do pojave Meštrovića, stranim uplivom i perifernom imitacijom. Također ističe da „kada se traži nacionalna umjetnost, traži se u prvom redu originalna umjetnost“ (K.S.). Strajnićevo dokazivanje da smo na samom pragu stvaranja velikog stila s obilježjima svih južnoslavenskih naroda, potkrijepljeno je kroz kiparske fragmente i arhitektonski koncept Meštrovićeva Vidovdanskog hrama. Rad sustavno prati razvoj Strajnićeve ideje o umjetnosti nacionalnog izraza, problematizirajući neke njegove idealistične i propagandističke postavke, te kontrastirajući Strajnićeve ideje s onim njegovih istomišljenika i oponenata. Također se naglašava paradoks da i Strajnić, kao protivnik austrijske državne ideje, zagovara upravo stilove secesije, simbolizma i monumnentalizma, poniklih u mrskom političkom okruženju Monarhije, misleći da je to naš nacionalni stil, a ne kultura političkog neprijatelja. Povlači i razdjelnica između Strajnićeva preddubrovačkog razdoblja i nakon dolaska u Dubrovnik 1928. godine, kada kritičar sve manje zagovara programatski nacionalizma i simbolistički monumentalizam Medulića i Meštrovića, a sve više odjeke plenerizma i impresionizma koji se sugestivnije nameću već u drugom desetljeću među zagovornicima i nasljedovateljima „čistoga slikarstva“ tzv. hrvatske škole u Münchenu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
269-0000000-3374 - Likovna umjetnost i likovna kultura 19., 20. i 21. stoljeća u Dalmaciji (Srhoj, Vinko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Vinko Srhoj
(autor)