Pregled bibliografske jedinice broj: 460138
Hrvatsko kazalište - centralizacija ili regionalizacija?
Hrvatsko kazalište - centralizacija ili regionalizacija? // Kazalište kao akcija : zbornik radova sa skupa u povodu 60. obljetnice prve predstave profesionalnog ansambla Istarskog narodnog kazališta, Pula, 22. siječnja 2009. / Lužina, Jelena (ur.).
Pula: Istarsko narodno kazalište, Gradsko kazalište Pula, 2009. str. 103-110 (pozvano predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), stručni)
CROSBI ID: 460138 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Hrvatsko kazalište - centralizacija ili regionalizacija?
(Croatian Theatre - Centralism or Regionalism?)
Autori
Gašparović, Darko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), stručni
Izvornik
Kazalište kao akcija : zbornik radova sa skupa u povodu 60. obljetnice prve predstave profesionalnog ansambla Istarskog narodnog kazališta, Pula, 22. siječnja 2009.
/ Lužina, Jelena - Pula : Istarsko narodno kazalište, Gradsko kazalište Pula, 2009, 103-110
ISBN
978-953-95986-7-7
Skup
Skup u povodu 60. obljetnice prve predstave profesionalnog ansambla Istarskog narodnog kazališta
Mjesto i datum
Pula, Hrvatska, 22.01.2009
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
hrvatsko glumište; centralizam; regionalizam; kazališna organizacija; koprodukcija; Istarsko narodno kazalište
(Croatian theatre; centralism; regionalism; theatre menagement; coproduction; Istrian National Theatre)
Sažetak
Rad najprije razmatra problem naznačen naslovom u povijesnome kontekstu. Utvrdivši da se taj problem objavio istom u 20. stoljeću, uspostavlja razdiobu perioda od 1945. do danas. Prvo razdoblje traje 25 godina, do sloma Hrvatskoga proljeća u prosincu 1971. a karakterizira ga administrativna stega, ali i širenje kazališnoga pokreta i uspostava novih kazališta diljem Hrvatske. Tada, poslije Rijeke (1946), nastaju i stalna dramska kazališta u Istri – Pula (1948), Rovinj (1949), Buje (1954). U kasnijemu razdoblju sva se ta kazališta, osim riječkoga koje traje kontinuirano do danas, postupno gase, posljednje pulsko 1971. Odnos centralizacije i regionalizacije tijekom vremena se mijenjao, da bi donošenjem Zakona o kazalištu, kojega je posljednja inačica izglasana u Hrvatskome saboru 2007., kazališni život u Hrvatskoj definitivno prevagnuo u korist regionalizacije. O tome svjedoče četiri nacionalna kazališta, te brojna gradska javna i privatna kazališta. Na kraju rad ukratko podastire sliku kazališne suradnje između Rijeke (HNK Ivana pl. Zajca) i Pule (Istarsko narodno kazalište), na dvama paradigmatskim primjerima – Vježbanje života Fabria i Gašparovića (izvedba u Puli u jesen 1991.) i Riva i druxi Milana Rakovca u koprodukciji INK-a i Talijanske drame HNK Ivana pl. Zajca 2007. Zaključno je u tri teze formuliran aksiom da hrvatsko glumište u 21. stoljeću mora napokon ostvariti u punini zajedništvo u raznolikosti svih svojih sastavnica ili ga neće biti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0171685-0902 - (Post)tranzicijski diskurs: reprezentacija, simulacija i identifikacija (Biti, Marina, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Darko Gašparović
(autor)