Pregled bibliografske jedinice broj: 45842
Le Aspects historique du christianisme dalmate au Moyen Age
Le Aspects historique du christianisme dalmate au Moyen Age // Srednjovjekovne glazbene kulture na istočnoj i zapadnoj obali Jadrana do početka 15 stoljeća - Radovi s međunarodnog muzikološkog skupa održanog u Splitu, Hrvatska, 21-24.05.1997. / Tuksar, Stanislav (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2000. str. 11-22 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 45842 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Le Aspects historique du christianisme dalmate au Moyen Age
(The Historical Aspects of the Dalmatian Christianity in the Middle Ages)
Autori
Šanjek, Franjo
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Srednjovjekovne glazbene kulture na istočnoj i zapadnoj obali Jadrana do početka 15 stoljeća - Radovi s međunarodnog muzikološkog skupa održanog u Splitu, Hrvatska, 21-24.05.1997.
/ Tuksar, Stanislav - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, 2000, 11-22
Skup
Mediaeval Music Cultures on the Eastern and Western Shores of the Adriatic Until the Beginning of the 15th Century
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 21.05.1997. - 24.05.1997
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
christianisme; Moyen age; mouvements religieux; Croatie medievale; glagolisme
(christianity; Middle ages; religious movements; mediaeval Croatia; glagolism)
Sažetak
Dolaskom na Jadran u VI/VII. stoljeću i naseljavanjem u Iliriku, na području rimskih pokrajina Dalmacije i Panonije, Hrvati s kršćanstvom prihvaćaju i kulturne stečevine zapadne rimskokršćanske civilizacije.
Povijesni susret Hrvata s Apostolskom Stolicom dovodi se u svezu s pontifikatom pape Ivana IV. Dalmatinca (640.-642.), čije poslanstvo predvođeno opatom Martinom uspostavlja prijateljstvo s Hrvatima. Papa Ivan VIII. godine 879. priznaje principatum terrenum hrvatskom vladaru Branimiru.
Proces kristijanizacije hrvatskog naroda prema Porfirogenetovom djelu O upravljanju carstvom odvijao se u tri etape: Car Heraklije u prvoj polovici VII. st. traži misionare iz Rima; akvilejski patrijarh za Karla Velikog i njegovih nasljednika šalju misionare koji kristijaniziraju Hrvate pod franačkim vrhovništvom; područja istočno od rijeke Neretve većinom su pokrštena za vladanja Bazilija I. Makedonca (867.-886.) propovijedanjem Metodovih učenika, o čemu svjedoči i perzijski kozmograf Ibn Rustih (903.).
Splitski sabori 925. i 928. decizivna su etapa u ustroju Crkve u Hrvata. Grgur Ninski, 'biskup Hrvata', koji inzistira na crkvenoj jurisdikciji do Drave i Dunava, nakon ukinuća ninske biskupije zadovoljit će se starokršćanskim biskupskim sjedištem u Skradinu. Naslov 'biskupa Hrvata' nestaje s osnutkom zagrebačke biskupije (1089.-1091.).
U vrijeme op}e obnove zapadnog kršćanstva Grgur VII. šalje hrvatskom kralju Dmitru Zvonimiru krunu, žezlo, mač i zastavu, znakove suverene kraljevske vlasti. Ovaj mu zauzvrat obećaje da će u svojoj državi promicati pravdu i poštivati dostojanstvo ljudske osobe te će odlučno stati u obranu udovica i siročadi, dok će Crkvi pomoći u suzbijanju simonije i nikolaitizma.
Glagoljsko pismo ima značajno mjesto ne samo u bogoštovlju nego i u knjiškoj kulturi Hrvata. U prosvjeti hrvatskog naroda važno mjesto pripada redovništvu. Samostanski pergamenariji, skriptoriji i škole pospješuju promicanje pismenosti i znanosti. Ideal laičke duhovnosti odrazuje se u djelima hrvatske predromaničke, romaničke i gotičke umjetnosti u kojima pojedinci i zajednice nalaze umjetničko nadahnuće i životni smisao.
Izvorni jezik
Fra
Znanstvena područja
Teologija
POVEZANOST RADA