Pregled bibliografske jedinice broj: 457950
Procjena rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom
Procjena rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom, 2010., doktorska disertacija, Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu, Zagreb
CROSBI ID: 457950 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Procjena rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom
(Risk Assessment of Electrical Drives Application in Hazardous Areas)
Autori
Gavranić, Ivica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet elektrotehnike i računarstva u Zagrebu
Mjesto
Zagreb
Datum
26.03
Godina
2010
Stranica
149
Mentor
Ban, Drago
Neposredni voditelj
Ban, Drago
Ključne riječi
eksplozivna atmosfera; elektromotorni pogon; procjena rizika; protueksplozijska zaštita
(explosive atmosphere; electrical drives; risk assessment; explosion protection)
Sažetak
Procjena rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom“ Procjena rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom je istraživana teorijski i eksprimentalno. Na temelju iskustva je procijenjeno da bi kvarovi, u kaveznom rotoru asinkronog motora, ovisno o intenzitetu, mogli biti efikasan uzročnik paljenja eksplozivne atmosfere. Asinkroni kavezni motor je odabran kao ključna elektrotehnička komponenta elektromotornog pogona smještenog u ugroženi prostor. Analizom suvremenih dijagnostičkih metoda za rano otkrivanje kvarova u rotoru kaveznog asinkronog motora je zaključeno da je s aspekta primjene u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom najprikladnija metoda analize spektra statorske struje motora. Njenom primjenom se može otkriti kvar u kaveznom rotoru i njegov intenzitet. Provedbom kompliciranog eksperimenta na „Ex e II T3“ trofaznom asinkronom motoru snage 47 kW, 380 V, 50 Hz je dokazano da zbog prekida više štapova u rotoru uz istovremenu prisutnost plina acetilena nastaje eksplozija. Time je potvrđena osnovna teza da stvorena vruća površina u rotoru može u uvjetima istovremenosti s eksplozivnom atmosferom izazvati eksploziju. Istraživanjem su produbljene spoznaje o mogućnostima pojavljivanja uzročnika paljenja eksplozivne atmosfere, stvaranjem vrućih površina u rotoru motora zbog kvarova koji su skriveni i ne mogu se otkriti bez primjena suvremenih dijagnostičkih metoda. Osmišljena je nova metoda procjene rizika primjene elektromotornih pogona u prostorima ugroženim eksplozivnom atmosferom te je uvedena poopćena kategorizacija rizika u četiri kvantitativno-kvalitativne razine: prihvatljiv, podnošljiv, neprihvatljiv i izravna opasnost.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika
POVEZANOST RADA
Projekti:
036-0361616-1619 - Optimiranje električnih strojeva i pogona za posebne uvjete eksploatacije (Žarko, Damir, MZO ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb